Bár a kompaktok továbbra is az autóipar népszerűbbik felébe tartoznak, a szabadidő-autók iránt évek óta növekvő kereslet miatt muszáj valamit villantani ebben a szegmensben is. Persze SUV-ból már mindenféle méretű és formájú kapható, de van néhány erős érv még a kompaktok és hagyományos kombik mellett is. Az új Ford Focus a sportostól (ST Line) az elegánsig (Vignale) minden változatban kapható és most csatlakozott a kínálathoz a terepes hangulatú verzió is Active néven.
A leglátványosabb változás persze a menő narancsmetál színen túl a körbeműanyagozott karosszéria, mely nem csak masszivitást sugall, de valamelyest ellenállóbb a külső hatásokkal szemben is. Városban is jól jön az ilyen plusz védelem, a járatlan utakon pedig még inkább szerencsés. A Focus Active azon kívül, hogy független hátsó futóművet kap, az alapváltozathoz képest hasmagassága elöl 30, hátul 35 milliméterrel lett nagyobb. Az Active változathoz önálló fejlesztésű rugók, lengéscsillapítók és stabilizátorok is járnak.
Összkerékhajtást ugyan nem kínál a Ford a Focus Active-hoz, de további két vezetési móddal bővült az autó kínálata. A Slippery, vagyis csúszós útra való módban a lehető legnagyobb tapadás elérésére törekszik a hajtáslánc a legminimálisabb kerékkipörgés mellett. Ezen kívül ott a terepre szánt Trail mód, melyben a kipörgésgátló jóval engedékenyebb, így a kipörgő kerékből jobban távozhat a sár, homok vagy hó.
Változatlan a motorkínálat, így a benzinesek 1,0 vagy 1,5 literes, háromhengeres turbók, 120 illetve 150 lóerővel. Az 1,5 literes dízel már négyhengeres, szintén turbómotor 120 vagy 150 lóerővel. Hatfokozatú manuális vagy nyolcgangos automata váltót választhatnak a vásárlók a túracipőbe bújt Focus Active-ok esetében is.