Látványosnak ígérték a tanulmányautók a Mazda3 negyedik generációját és most a sorozatgyártású modell láttán kissé csalódottak vagyunk. Óriási újítást nem látni, a Los Angeles-i Autókiállításon leleplezett negyedik generációs modell inkább tovább viszi az előző kocsi jegyeit, a Mazda által KODO-nak hívott formanyelvet. A hangsúly az élek nélküli felületeken, az egy vonallal megrajzolható formákon van. A sportosságért a nyúlánk orr-rész, a keskeny fényszórók és a szűkülő oldalablakok felelnek. Érdekes, hogy a kocsi C oszlop környéki része, illetve a hátsó traktus akár az első generációs SEAT Leon utánérzése is lehetne. A kompakt méretű kocsi továbbra is kétféle karosszériával, ferdehátúként és szedánként kerül a piacra.

Természetesen az autó valamelyest nőtt, a szedán hossza 4579 mm-ről 4662-re, a ferdehátú 4275 mm-ről 4459 mm-re. A Mazda3 szélessége és magassága minimálisan változott, most 1797, illetve 1440 mm-es (szedán 1445 mm).

Új motorokkal támad a Mazda3 1

Belül is sokkal inkább evolúció zajlott, mint revolúció, ugyanakkor hangsúlyosan elválik egymástól a vezető és az utas szerepe az autóban. A kormánykerék a korábbinál 20 mm-rel nagyobb tartományban (70 mm-en) állítható hosszirányban, illetve alapkivitelben állítható az első ülések ülőlapjának szöge. A váltókar előrébb és magasabbra költözött, miközben a pohártartók a váltókar elé kerültek és a középső könyöklő hosszabb lett. Hagyományos kézifékkar nincs, helyette kis kapcsolóval aktiválhatjuk a rögzítő féket.

A műszerfalat vízszintes vonalak uralják, a vezető előtt három kört hangsúlyozó óracsoportot, míg középen, magasra emelt 8,8 colos képernyőt látunk. Utóbbi felel a navigáció, a hifi és más fedélzeti rendszerek adatainak megjelenítéséért, a vezérlésüket továbbra is a váltókar mögötti tárcsával lehet elvégezni. A klíma és a hifi hangerejének vezérlése továbbra is hagyományos módon történhet. Továbbra is a Bose szállítja a komolyabb hifit a Mazdának, itt mélynyomóval kiegészített 12 hangszórós rendszer kérhető.

Új motorokkal támad a Mazda3 31A vezetőt aktív head up display segítheti, hogy a vezetésre koncentrálhasson, de a tervezők külön foglalkoztak a jó kilátással is, ezért nemcsak az A oszlopot tervezték át a korábbiakhoz képest, de az ablaktörlő lapátokat is a motorháztető alá rejtették.

Továbbra is Skyactiv néven futtatja a hajtáslánc és futómű rendszereit a Mazda. A Skyactiv-G és -D mellé megérkezett a Skyactiv-X motor is. A G jelű benzinmotorok 1,5 (100 LE) és 2,0 liter (120 LE, 165 LE) hengerűrtartalmúak, a D jelzésű dízel 1,8 literes. Utóbbi idén jelent meg a CX-3-ban, 115 LE, 270 Nm. Az X motor 2,0 literes hengerűrtartalmú, gyertyavezérelt kompressziós gyújtású. A lényege, hogy a gyertya közelében van csak gyulladóképes benzin-levegő keverék, amelynek égése megnöveli a nyomást a hengerben, és a gyertyától távolabb lévő szegénykeverék ettől a nyomásnövekedéstől gyullad be – hasonlóan a dízelekhez. A motor kiegészíthető a Mazda M Hybrid rendszerével, ami lényegében egy generátor, amely induláskor segít rá a benzinmotorra. További újdonság, hogy az elsőkerék-hajtás mellett összkerékhajtással is elérhető lesz a Mazda3, amely hatfokozatú kézi és automata sebességváltókkal készül.

Új motorokkal támad a Mazda3 32Az új Mazda3 európai bemutatkozása 2019 elején várható a nagyközönség számára.