Nem is olyan egyszerű dolog a megfelelő izzó kiválasztása a fényszóróba, mint első pillantásra gondolhatnánk. Ma már rengetegféle termék kapható az alkatrészboltokban, divatok jönnek-mennek, ám a szabályok egyértelműek. Nem árt, ha az ember tisztában van ezekkel, mert akkor sem a saját biztonságát, sem a közlekedésben résztvevő többi szereplő épségét, sem a borsos bírságot nem kockáztatja.

Az autólámpa piacon több mint 60 éve sikeres Tungsram szakemberei összegyűjtöttek néhány fontos szempontot, amit érdemes észben tartani izzóválasztáskor.

Közkeletű hiedelem például, hogy a LED-világítás jobb, tartósabb, mint a halogén izzóké, és a közlekedésbiztonsági szabályoknak is megfelel. Ez az állítás jócskán pontosításra szorul – hívják fel a figyelmet a Tungsram szakemberei.

Egyrészt a LED-technológia a spirálos lámpára tervezett reflektorokban jelenleg sokkal rosszabb hatásfokkal működik, mint a halogén, hiszen az autók fényszóróit, annak foncsorát, lencséjét a halogének pontosan pozicionált izzószálához alakítják a gyártók. A LED-es izzók ezért rossz irányba szórják a fényt – nem véletlen, hogy utólagos beszerelésük az autókba szabálytalan egész Európában és Magyarországon is.

A kifejezetten LED-re tervezett fényszórók pedig drágák: akár fél millióval is többe kerülhetnek, mint egy hagyományos lámpatest. Ha ezt nem hajlandó megfizetni valaki, és a hagyományos lámpatestbe LED-izzót tesz, annak az eredménye elégtelen megvilágítás és a szembejövők elvakítása lesz. Arról nem beszélve, hogy közúti ellenőrzéskor a rendőrök a bírság kiszabása mellett azonnal új műszaki vizsgára kötelezhetik az autó tulajdonosát, mert nem az előírásoknak megfelelő izzót használja.

Nem igaz az sem, hogy a LED-izzók élettartama többszöröse volna a hagyományosnak, ugyanis ezeket a fényforrásokat hűteni kell ahhoz, hogy megfelelő hatásfokon működjenek. A hűtésért felelős apró – és általában filléres – ventillátorok pedig a tapasztalatok szerint hamar meghibásodnak.

Ne üljünk fel a divattrendeknek. Amikor izzót választunk, elsősorban saját közlekedési szokásainkat, az autógyártók ajánlásait és a KRESZ vonatkozó szabályait tartsuk szem előtt – javasolják a Tungsram szakemberei.

Tapasztalataik szerint sajnos még mindig gyakori Magyarországon, hogy a járművekbe nem szabványos vagy nem a gépkocsigyártó által előírt fényforrásokat szerelnek be. Ez azért veszélyes, mert a megvilágítási paraméterek ilyenkor jelentősen romlanak, ami csökkenti a gépjárművezetők és a szembejövők látásminőségét is.

Ami divatos, nem feltétlenül biztonságos! Itt a Tungsram autólámpa-kisokos (X) 1

Pedig igényeinknek megfelelően bőven van miből válogatni: aki például gyakran vezet éjszaka, annak nagy segítség lehet a Tungsram Megalight Ultra család valamelyik tagja. Ezek az izzók az egyedileg tervezett spirálnak és a különlegesen bevont búrának köszönhetően rendkívül jól megvilágítják az úttest melletti sávot, így könnyen észlelhetőek az ottani veszélyforrások is.

Akik a kékes fényt kedvelik, azok számára kínál ideális választást a Tungsram Sportlight, Sportlight Ultra vagy a Sportlight Extreme halogén család. Ezek a standard izzóknál magasabb színhőmérsékletű termékek az emberi szem számára jobban érzékelhető megvilágítást és több fényt biztosítanak az úton.

Ha izzóválasztáskor a legfontosabb paraméter az élettartam, például azért, mert kifejezetten nehézkes a csere az autóban, és főleg nappal közlekedünk, érdemes kipróbálni a Tungsram Long Life-ot, ami a standard izzókhoz képest akár többszörös élettartammal is működhet.

Ami divatos, nem feltétlenül biztonságos! Itt a Tungsram autólámpa-kisokos (X) 2