Budapest nemzetközi rangú építészeti jelképpel, egy friss turisztikai célponttal és elsősorban egy világszínvonalú, családbarát, új Közlekedési Múzeummal gazdagodik majd – hangsúlyozta a leendő múzeumépület kapcsán Vitézy Dávid főigazgató.
A Kőbányai úti egykori Északi Járműjavító területén megvalósuló projekt tervezését az amerikai Diller Scofidio + Renfro iroda nemzetközi tervpályázaton nyerte el..
„A nyertes terv nagyvonalúan tiszteletben tartotta azt a szempontot, hogy a járműjavító Dízelcsarnoka olyan tér, amelyet ipari értékeivel, hangulatával együtt meg szeretnénk őrizni és múzeumként megnyitni a nagyközönség számára. Benyújtott terveik szerint a kortárs kiállítótér modern üvegfalaival beúszik a régi csarnokba, de annak összhatása, egészen különleges, egyedi hangulata és történelmi jellege megmarad, olyan perspektívából is láthatóvá téve az egyes járműveket, melyekre korábban kevés példát láthattunk” – méltatta a terveket.
A pengepillérekre állított, markáns, széles fémvázba foglalt shed-tető alatt két szintnyi múzeumi tér tárul fel. Az utcaszintet teljes egészében a műtárgyak és az ezekhez kapcsolódó funkciók foglalják el. Egy szinttel lejjebb található az előcsarnok, ahova a park felől széles lépcsősoron, illetve rámpán juthatunk. A park alatt, de közvetlen felszíni kapcsolattal helyezkedik el az új konferenciaterem és az étterem. Az üvegfalon keresztül az épületből szinte kibukó, lebegni látszó nagyjárművek tapintható közelségbe hozzák a közlekedés történetét még azelőtt, hogy egyáltalán belépnénk.
Az áttetsző kiállítási tér az 1-es villamos megállója felől érkezőket már a belépés előtt invitálja, ízelítőt adva a kiállításból, új főbejáratot nyitva a Dízelcsarnokon – ismertette a koncepciót a főigazgató. Részben az új épületben, részben a megőrzött régi csarnokban kaphat helyet az új állandó kiállítás, megmarad a mozdonyok mozgatására használt tolópad is, amely a kiállításhoz is használható lesz.
A Közlekedési Múzeum új állandó tárlata a régi, városligeti kiállításnál kétszer nagyobb lesz, mintegy tízezer négyzetméteren mutatja be a magyar közlekedés fejlődését a reformkortól napjainkig. Ezt egy közel ugyanekkora, időszakosan látogatható műtárgyraktár és nagyjából ezer négyzetméternyi időszaki kiállítóhely egészíti ki. Ezekkel a múzeum gyűjteménye páratlanul nagy arányban válik majd hozzáférhetővé.
A kiállítási funkciók eredményességét és a kutatásokat fogja támogatni egy mintegy négyezer négyzetméteres műszaki és közlekedési szakkönyvtár és archívum. A múzeum műtárgyállományának folyamatos karbantartását és a legmagasabb színvonalú restaurálási munkák elvégzését egy több mint kétezer négyzetméternyi területen megvalósuló, új restaurátorműhely fogja biztosítani.
Vitézy Dávid hangsúlyozta, hogy az épületben a lehető legnagyobb mértékben megújuló energiaforrásokat használnak majd, de az önvezető autók elterjedésében bízva az új Közlekedési Múzeum garázsát is úgy alakítják ki, hogy a későbbiekben kiállítótérként hasznosíthassák, ha már kevésbé lesz szükség parkolóhelyekre. Ilyen innovatív megközelítésben még nem épült parkoló Budapesten – hívta fel a figyelmet.