Kedves Olvasóink! Alábbi cikkünket módosítottuk a megjelenése után, több ponton kiegészítve első verziójához képest.

Elenyésző arányról, de nagy ugrásokban növekszik az elektromos és a konnektorról tölthető hibrid autók használóinak száma. Itthon a zöld rendszámmal különböző, értékes kedvezményeket adunk az elméletben környezetbarát autóknak. Sőt, olyanok is akadnak, akik szinte vallásosan pártolják a tisztábbnak tartott jövőt. Az új korszakkal kapcsolatban azonban vannak bőven kérdőjelek, vitatható pontok is. Ezek egy részét érintjük ebben a cikkben és várjuk a véleményeteket. Ti mit gondoltok az elektromos autózásról?

A villanyautó nem újdonság

Öt apróság, amit jó tudni a rózsaszín ködben úszó villanyautókról 1

Sokan azt hiszik, hogy a villanyautó a közelmúlt találmánya, pedig nem. 1894-ben szabadalmaztatták az első akkumulátorral működő autót, de igazából már az 1830-as években megjelent az elektromos autó. Ferdinand Porsche is egészen korán, még az 1800-as évek végén egy kerékagymotoros szekérszerű járművet tervezett. Korábban próbálkoztak ezzel a módszerrel, minthogy megjelent volna a benzinüzemű, belső égésű motorral hajtott autó, sőt, a mágikus 100 km/órás határt is egy elektromos autó törte át először, a Jamais Contente (örök elégedetlen) nevű szivar. Az önindító megjelenése előtt elsősorban hölgyek számára az elektromos autók vonzóbbak voltak az 1910-es, 1920-as években a hozzájuk képest ördögszekérnek tűnő belső égésű motoros kocsiknál, amelyeken az előgyújtáson kellett állítani a sofőrnek a motor beindításához. Aztán a benzines személyautók gyors fejlődése és áruk esése kiszorította az akkumulátoros elektromos autókat a tömeggyártásból, az újratöltés hosszú ideje és a rendkívül kicsi hatótáv miatt.

Gyorsan nő, de most még elenyésző az arányuk

Öt apróság, amit jó tudni a rózsaszín ködben úszó villanyautókról 2

2018-ban a Carsalesbase adatai szerint 1,26 millió elektromos autó talált gazdára, 2016-ben még csak 391 000. Ez százalékosan óriási növekedés, 2016-ról 2017-re 86, 2017-ről 2018-ra 73 százalékot ugrott az akkumulátoros elektromos autók összértékesítése. Viszont az elektromos autózás korlátai és az autók drágasága miatt  ez a világpiac méretéhez képest elhanyagolható mennyiség. 2018-ban nagyjából 86 millió személyautó talált gazdára, tehát a villanyautó-arány nincs másfél százalék. Az eladások legnagyobb része a szénerőműveiről híres Kínában valósul meg.

Alig változik a hozzáállás

Öt apróság, amit jó tudni a rózsaszín ködben úszó villanyautókról 3

A kereskedők nem kis része cseppet sem motiválja a vevőket, hogy elektromos autót vegyenek, hiszen az jóval kevesebb bevételt jelent majd szervizoldalról. Erről írtunk elektromos, dízel és benzines autók szervizköltségének összevetésében. Ebben a cikkben Ioniq-i30, LEAF-Qashqai és Ceed-Soul EV párosokkal, itt TDI, TSI és e-Golfokat illetve a Zoét a benzines és a dízel Clióval összehasonlítva. Egyúttal az átlagos autóvásárló ügyfelek sem szeretnének még hosszas feltöltésekkel törődni vagy kifizetni az új technikával készülő autók felárát. Nem mellesleg még nagyon sok olyan pontja van a világnak a nagyvárosokon belül és kívül is, ahol nem megoldható az elektromos autók töltése és használata.

Honnan lesz villamos energia?

Öt apróság, amit jó tudni a rózsaszín ködben úszó villanyautókról 4

Bár több országban is nagyon nagy figyelmet fordítanak arra, hogy egyre nagyobb arányban használjanak megújuló energiaforrásokat, ez sajnos a legtöbb helyen kevés lesz ahhoz, hogy a rengeteg háztartási gép, mobiltelefon, közvilágítás és még ki tudja mi mellett egy lakosságnyi villanyautót töltsön fel. A jó megoldás biztosan nem az erőművi kapacitás irtózatos fejlesztése. Rácz Tamás remek cikket írt arról készítve interjút az ELMÜ-ÉMÁSZ szakemberével, hogyan lehet majd tölteni a szaporodó elektromos autókat, mekkora valójában az árammixen belül a villanyautók energiaszükséglete, milyen megoldásokkal mérsékelhető a többletkapacitás iránti igény. A megoldatlan problémák egyike a töltés helyigénye. A nagyvárosokban egyre kevesebb a parkolóhely és a töltőhelyek sokszor a meglévő parkolóhelyek rovására létesülnek.

A használt autó a leginkább környezetbarát

Öt apróság, amit jó tudni a rózsaszín ködben úszó villanyautókról 5

Kicsit az a helyzet ezzel is, mint a papírpohárral. Környezetbarát, mert lebomlik, de nem kéne megvárni a bomlást, ha a többször használható üvegből kortyolnánk a kávét. Az új autóhoz rengeteg energia és nyersanyag kell, egy Golf gyártása . A régi autóban viszont már ott van és éppen úgy használható, nem kell legyártani, hiszen már készen van. A Toyota 2004-ben készített elemzésében megállapították, hogy egy autó szén-dioxid-lábnyomának 28%-át a gyártás adja.

Mit gondol a kedves olvasó a villanyautózásról? Irány a kommentmező!