Kim többször használt a Daimler által gyártott limuzinokat közelmúltbeli csúcstalálkozói alkalmával, ilyen luxusautóban utazott csütörtöki vlagyivosztoki tárgyalásainál is, amelyeket Vlagyimir Putyin orosz elnökkel folytatott, illetve ilyet használt régebben a Donald Trump amerikai elnökkel folytatott megbeszéléseikor.
Ez sokakban kérdéseket vetett fel, tekintettel arra, hogy a többi között a luxuscikkek, így a luxusjárművek eladását is tiltják az Észak-Korea ellen kivetett ENSZ-szankciók, amelyekkel a világszervezet azt akarja kikényszeríteni, hogy Phenjan vessen véget atomprogramjának.
Kimre azonban két limuzin várt a vlagyivosztoki vasúti pályaudvaron: egy Mercedes Maybach S600 Pullman Guard és egy Mercedes Maybach S62-es. Kim feltehetően az előbbi gépkocsit használta akkor is, amikor tavaly júniusban Szingapúrban, majd az idén februárban Hanoiban tárgyalt Trumppal.
„Egyáltalán fogalmunk sincs arról, hogy ezek a gépkocsik hogyan kerültek Észak-Koreába” – tudatta közleményében Silke Mockert, a német autógyár szóvivője az AP hírügynökség érdeklődésére. Hangsúlyozta, hogy a Daimler számára a felelős vállalkozói tevékenységében alapvető elv, hogy az export lebonyolításakor betartsák a törvényeket.
„A vállalatunknak több mint 15 éve nincsenek üzleti kapcsolatai Észak-Koreával, és a cég szigorúan betartja az uniós és amerikai embargót” – írta a szóvivő. A Daimler átfogó exportellenőrzési eljárást léptetett életbe, hogy megakadályozza a szállításokat Észak-Koreába vagy Phenjan bármelyik külföldi nagykövetségének, de ez nem vonatkozik olyan – kiváltképpen használt – gépkocsikra, amelyek viszonteladókon keresztül jutnak el hozzájuk.
Az AP megjegyzi: az, hogy Kim hozzá tud jutni ilyen limuzinokhoz, jól mutatja, hogy mennyire hézagos a szankciós rendszer.