Ötezer éves, rézzel átitatott fa, újrahasznosított rizshéj, a borgyártás melléktermékéből készített, 100 százalékig organikus műbőr – nem csak egzotikus, de fenntartható anyagokból rendezte be új tanulmányautójának utasterét a Bentley.

14 fotó

Az alumíniumból és szénszálas kompozitokból készült EXP 100 GT 5,8 méter hosszú, és csaknem 2,4 méter (!) széles. Az ajtók maguk kétméteresek, szárnyként nyílnak felfelé és kifelé, csaknem három méter magasra.

A fényezés sem hétköznapi: az ősz színeiben csillogó festék környezetbarát, színanyagát a hántolt rizs elégetett héjának hamujából készítik. Az egyébként káros anyag normál esetben hulladéklerakókban végzi, így felhasználása csökkenti a felhalmozódó szeméttömeget.

Fenntartható luxusautó megalomán milliomosoknak 6

A motorházfedél központi gerince, a repülő B betű és a hűtőmaszk egyaránt kivilágítható, az indítókulcs közeledtére meg is elevenednek.

Az utastérben bőrrel, üveggel és fával találkozunk – utóbbit kizárólag természetes módon kidőlt, nem pedig kivágott fából nyerik.

Fenntartható luxusautó megalomán milliomosoknak 7

Az ülések különlegesek, biometrikusak – mérik a testhőmérsékletet, az utas viselkedését (testhelyzet, fej- és szemmozgás) és a környezeti paramétereket, így biztosítanak maximális kényelmet. Háromféleképpen konfigurálhatók, attól függően, hogy a tulajdonos maga vezet vagy az autóra bízza a vezetést. A tulajdonos egyébként kézmozdulatokkal kommunikálhat a kristályüveg panel mögé rejtett mesterséges intelligenciával, amely például különböző hangulati programokat indíthat el – természetesen etikus módon kikevert és készített illatkompozíciókkal.

Levegőt a csomagtartóban elhelyezett légtisztító berendezésen keresztül kap az utastér; a befúvónyílások lüktetve engedik be a friss levegőt, mintha lélegezne az autó.

a videó a hirdetés után indul
0 seconds of 2 minutes, 52 secondsVolume 0%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
Next Up
Bentley EXP 10 Speed 6
01:17
00:00
02:52
02:52
 

A lényeget a végére hagytuk. Az EXP 100 GT természetesen négykerékhajtású, de elektromos is: mind a négy kerék külön-külön villanymotort kapott – ezek teljesítményéről nem esik szó, de a maximális rendszernyomaték 1500 Nm. Ezzel álló helyzetből nem egészen 2,5 mp alatt gyorsul százra az autó, a végsebesség 300 km/óra.

Ehhez persze az is kell, hogy az autó viszonylag könnyű legyen. Az 1900 kilogramm Bentley-hez képest kifejezetten kedvező, villanyautós körökben szintén, főleg, ha figyelembe vesszük, hogy a hatótávolság 700 kilométer, ami hatalmas akkucsomagra utal – ennek ellenére 15 perc alatt 80%-ra tölthető, amivel hozza a belső égésű motorokkal szerelt autók használati komfortját (kérdés, hogy ez csak tanulmányautós álmodozás vagy tényleg van-e mögötte technológia.)

Fenntartható luxusautó megalomán milliomosoknak 8

A képet műszaki oldalról aktív aerodinamikájú keréktárcsák és automatikusan változó felfekvési felületű abroncsok teszik teljessé, technológiai téren pedig egy egészen különleges (és felesleges) szolgáltatást is bevezet a Bentley EXP 100 GT: a csomagtartóban elhelyezett tárolóhelyről (raktárból) szűrt vizet, kristálypoharakat vagy egyéb finomságokat liftez az utastérbe egy rendszer; de a mesterséges intelligencia közvetítésével külső beszállítóktól is rendelhetünk közvetlenül az autóba mindenféle árut.