A zsúfoltság oka az M7-esen, hogy míg az autópályák áteresztő képessége normál esetben óránként 1200 jármű, és 1700 a még éppen eltűrhető mérték sávonként, a nyári hétvégi csúcsban a pályára felhajtó járművek száma elérheti a négyezret is – írta a Magyar Nemzet.

Az M7-es bővítése az M0-s és Székesfehérvár között 2016-ban még a tervek között szerepelt, azonban jelenleg nincs napirenden a fejlesztés.

A fő ok alighanem az, hogy az M7-es átlagos éves forgalmi terhelése meg sem közelíti a kritikus mértéket. A balatoni hétvégék száma alig több mint fél tucat, szezonon kívül pedig az út terhelése sokkal szerényebb.

A Magyar Közút tájékoztatása szerint az M7-esen az M0-s autóút és Székesfehérvár közötti szakasz átlagos forgalma tavaly mintegy 54 ezer, a Székesfehérvár–Siófok közötti szakaszé pedig 31 ezer jármű volt.

Mosóczi László, a közlekedési tárca államtitkára egy háttérbeszélgetésen elmondta, hogy egy informatikai fejlesztés segítségével az autópályák leállósávját folyamatos haladásra alkalmassá tehetnék. Az M7-esen így bővíteni lehetne a kapacitást a kritikus időszakokban, amikor pedig erre nincs szükség, visszaállhatna a normál üzem.

Más vélemények szerint ugyanakkor a vakáció idején a Balaton vonzereje olyan erős, hogy csupán a sávok átmeneti bővítésével egyszerűen nem lehet lépést tartani vele.

A hírre az illetékes minisztérium is reagált. Mint a Vezessnek küldött levelükben fogalmaznak: „Az Innovációs és Technológiai Minisztérium egyelőre csak elméleti lehetőségként vizsgálja az egyes autópályák leállósávjainak időszakos megnyitását  – írta Arzt Gergely, osztályvezető, aki hozzátette:

„A német és osztrák gyakorlatban már megjelent innovatív megoldás kizárólag fokozott forgalmi terhelés esetén, esetenként legfeljebb néhány órás időtartamokban merülhet fel kapacitásnövelő alternatívaként. Azt kizárólag az erre kiépítettségük, műszaki állapotuk alapján alkalmas szakaszokra, a szükséges informatikai infrastruktúra kiépítése és jelzések kihelyezése után lehetne bevezetni. Közlekedésbiztonsági szempontból elengedhetetlen feltétel egyebek mellett pl. a szakaszt teljes hosszban lefedő kamerarendszer létesítése is, amellyel ellenőrizhető, hogy a leállósávban éppen nem áll továbbhaladásra képtelen jármű. A kérdésben kidolgozott szakmai javaslat még nincs, így döntés sem született.”

 A minisztérium levelében felhívja a közlekedők figyelmét, hogy a leállósávot csak vészhelyzetben, műszaki meghibásodás esetén, a lehető legrövidebb ideig használják! A KRESZ hatályos rendelkezései szerint a leállósávot az igénybevételére jogosultaknak (pl. ellenőrzési, útfenntartási, járműmentési stb. feladatot végző járműveknek) is a feladatuk ellátását követően a lehető leghamarabb el kell hagyniuk.