A különböző járművek környezetvédelmi „lábnyomának” tényleges megítéléséhez az egyes járművek előállításához szükséges, valamint a teljes élettartam folyamán felhasznált, illetve a roncsok újrahasznosításához szükséges összes energiát figyelembe kell venni – szögezi le az ADAC tanulmánya.

A fosszilis energiahordozók elégetésekor keletkező szén-dioxid mellett a környezetvédelmi lábnyomban nem szabad figyelmen kívül hagyni a gázüzemű hajtások metán (CH4) és a biomasszából előállított üzemanyagok dinitrogén-oxid (N2O, „kéjgáz”) kibocsátását sem.

Mindezeket figyelembe véve környezetvédelmi szempontból a legjobb életciklusadatokkal a földgázhajtású és a hidrogénüzemű járművek büszkélkedhetnek.

A németországi energiamixet figyelembe véve – ami az elektromos autók tényleges „üzemanyaga” – a földgázhajtású autó teljes életciklusában kisebb környezetvédelmi lábnyommal rendelkezik, mint az elektromos. Az elektromos hajtású autó csak abban az esetben előzné meg a földgázhajtásút, ha száz százalékban megújuló forrásból generált áramot használna fel a közlekedéshez.

A jelenlegi németországi energiamix alapján egy kompakt kategóriás elektromos autó 127,5 ezer kilométer megtétele után lesz kevésbé környezetszennyező, mint egy benzines autó, 100 százalékos megújuló forrásból generált áram felhasználásával pedig 37,5 ezer kilométer után.

Egy dízelautó 219 ezer kilométer megtételéig kevésbé környezetszennyező, mint egy jelenlegi német energiamixen futó elektromos autó, és 40,5 ezer kilométerig, amennyiben az elektromos autó teljesen megújuló forrásból származó árammal fut.

Egy földgázüzemű autót soha nem fog tudni megelőzni környezetvédelmi szempontból egy elektromos autó, amennyiben a jelenlegi energiamixen fut, és abban az esetben is csak 48 ezer kilométer megtétele után, ha száz százalékban megújítható forrásból kapta az elektromos áramot.

Az ADAC a földgázüzemű autókkal kapcsolatban külön kiemeli, hogy mezőgazdasági hulladékból előállított biometánt keverve a járművek üzemanyagába, környezetvédelmi szempontból szinte verhetetlen kombinációt lehet összeállítani.

Környezetvédelmi szempontból egy hidrogénhajtású autót sem tud sohasem megelőzni egy mostani energiamixen futó elektromos autó, és teljesen megújítható forrásból származó árammal is csak 115,5 ezer kilométer megtétele után.

Az ADAC az elektromos járművek környezetvédelmi hátrányát elsősorban az akkumulátorgyártás magas károsanyag-kibocsátására és a meglévő országos energiamixre vezeti vissza. A tanulmány javaslata szerint amellett, hogy növelni kell az energiamixben a „tiszta” forrásból generált elektromos energia részarányát, a hagyományos robbanómotoros járműveket sem szabad még hosszú ideig leírni, mert az esetükben bioüzemanyag bekeverésével kifejezetten magas hatékonysággal lehet csökkenteni a környezetvédelmi lábnyomot.