Az akaratlan gyorsítás – azaz amikor a fék helyett véletlenül a gázra lépünk – bármilyen banálisan hangzik, elég gyakori és igen súlyos baleseti oknak számít, főleg az idősebb autóvezetők körében.

A jelenséget még kritikusabbá teszi, hogy általában álló helyzetben vagy kis sebességnél következik be, olyan környezetben (például parkolóban), ahol gondos manőverezés, fokozott óvatosság lenne indokolt. Így a hirtelen, váratlanul megugró autó akár csak pár arasznyi utat megtéve is életveszélyes sérüléseket okozhat, a vezetőnek pedig nincs ideje arra, hogy tévedését felismerve korrigáljon.

Letiltja a padlógázt a jövő autója 1

A Toyota azonban állítólag már dolgozik a megoldáson. A tervezett rendszer az autókba eleve beépített érzékelők (kamerák és radarok) segítségével észleli, ha gyalogos tartózkodik a jármű előtt, és ha ilyenkor adunk gázt, megakadályozza a gyorsítást. Korábban is léteztek már olyan rendszerek, amelyek autót vagy más akadály észlelve letiltották a gyorsítást, de a gyalogosgázolás ellen nem védtek.

Mivel a technológia már létező fedélzeti rendszerekre épül, annak sincs elméleti akadálya, hogy azt utólag építsék be különböző Toyota modellekbe. A napilap szerint erre hamarosan lehetőséget is teremt az autógyártó, méghozzá igen kedvező, nagyságrendileg 50 ezer japán jenes (kb. 140 000 Ft) áron – azért ilyen olcsón, mert szeretnék, ha minél többen megrendelnék ezt a potenciálisan életmentő technológiát.

Letiltja a padlógázt a jövő autója 9

A rendszert elsősorban idős autóvezetőknek szánják, így elsőként a köreikben népszerű modellekhez (pl. Prius) lesz elérhető a technológia.

A rendszer egyébként akkor sem engedélyezi a padlógázas gyorsítást, ha nincs közvetlen akadály a jármű előtt: ilyen helyzetekben fokozatosan veszi el a gázt a vezérlés. A Toyota szerint a gyalogosok védelme abszolút prioritást élvez, a technológiát pedig csak a vásárlók kifejezett kérésére építik be az autóba, illetve vélhetően módot teremtenek annak – szükség esetén – átmeneti kikapcsolására is.