A Nissan Ariya már közel áll a sorozatgyártáshoz, a Mazda MX-30 ezzel szemben szériakész modell, amely már jövő ősszel piacra kerül Európa fontosabb országaiban.
A városi crossoverek szegmensét frissítő Mazda MX-30 (4395 × 1795 × 1570 mm) különleges, részben megosztó karosszériát kapott: az új generációs Mazdákra jellemző, sportos orr mögött egy kissé zömök karosszéria formálódik. A tervezők a személyautók körében igen ritkán (Hyundai Veloster, Mini Clubman, BMW i3) alkalmazott, a nyújtott fülkés pickupoknál azonban teljesen elfogadott ajtómegoldást választottak: a hátsó ajtó hátrafelé nyílik. B-oszlop nincs, így könnyebb megközelíteni a belső teret. A B-oszlop hiányát ultra nagy szilárdságú acél panelek és extra merevítések alkalmazásával pótolták, így elvileg passzív törésbiztonsága megegyezik egy tradicionális városi crossoverével.
A 2655 mm-es tengelytáv viszonylag tágas utasteret ígér, ám nem ez a modell legfontosabb ütőkártyája: egyrészt hátul extra könyöklőt találunk a kerékdobok felett (ott, ahol egyébként az ajtókárpitra kellene támaszkodnunk), elöl pedig lebegő középkonzolt alakítottak ki. A magasra emelt váltókar tradicionális kialakítású, de nem egy vonalban helyezkednek el a fokozatok.
Az MX-30 fedélzetén olyan fenntartható anyagokkal találkozhatunk, mint az újrahasznosított PET-palackokból készített üléskárpit vagy a parafadugó gyártásából visszamaradt hulladék felhasználásával gyártott telefontartó polc.
A villanymotor teljesítményét nem hozta nyilvánosságra a Mazda, azt viszont elárulták, hogy az akkucsomag 35,5 kWh kapacitású: ez meglehetősen szerény, 200 kilométeres hatótávolságot tesz lehetővé. Ugyanakkor józan, felelősségteljes szemléletre utal a pici akku: kutatások szerint pont ez az a méret, amely fölött már kezdi elveszíteni szénlábnyomelőnyét a villanyautó más ökomegoldásokkal szemben, hiszen a nagyobb akku (amire egy városi autónál amúgy sincs szükség) nyersanyagigénye és újrahasznosítása jelentős környezeti terhet jelent.
A villanyautót telerakták modern vezetőtámogató funkciókkal, a kanyarodáskor előforduló ütközést megakadályozni képes rendszertől kezdve az úton tartó rendszerig. Érdekes a villanymotor szabályozását a kormány- és a gázpedál működtetéséhez kapcsoló vezérlés: a kanyar bejáratánál például elveszi a nyomatékot a számítógép, hogy a tömeg átterhelődjön az első kerekekre, és könnyebben beforduljon az autó.