Elon Musk a Bild című lap és autós magazinja, az Auto Bild közös autóipari elismerése, a Das Goldene Lenkrad (Az arany kormánykerék) nevű díj átadó gáláján elmondta, hogy a készülő új berlin-brandenburgi nemzetközi repülőtér (BER) közelében építik fel első európai – és a sanghaji üzem után második Amerikán kívüli – gyárukat.
Az üzemben akkumulátorokat és meghajtási rendszereket gyártanak majd, és autókat szerelnek össze. Az első modell a Model Y lesz – közölte Elon Musk.
A Der Tagesspiegel című lap szerint a vállalat képviselői hónapok óta tárgyaltak a Berlin körül elterülő Brandenburg tartomány kormányával a beruházásról, és Elon Musk kedden írt alá hivatalos megállapodást Jörg Steinbach gazdasági miniszterrel.
Az üzemet a Grünheide nevű településnél építik fel, amely a berlini városhatártól nagyjából 10 kilométerre délkeletre fekszik, és korábban a BMW egy végül meg nem valósított beruházásának helyszíneként is szóba került.
A Gigafactory 4 nevű Tesla-gyár 10 ezer új munkahelyet jelent a térségnek. Az üzemmel együtt egy mérnöki és egy formatervezési központot is kialakítanak. A termelés megkezdésére még nincs hivatalos időpont, valószínűleg 2021 végét célozzák majd meg.
Az üzem a sanghaji Gigafactory 3 példáját követheti. A kínai nagyvárosnál egy évnél rövidebb idő alatt építettek Tesla-gyárat, amely nemrégiben kapta meg a működési engedélyt, és évi 150 ezer darabos kapacitással kezdi meg a termelést – írta a Der Tagesspiegel.
A Teslánál évek óta tervezik egy európai gyár felépítését. Németországból több autóipari fellegvár, például Bajorország és Alsó-Szászország, az Audi és a BMW, illetve a Volkswagen hazája igyekezett megszerezni a beruházást, és ágazati elemzői körökben nemigen számoltak azzal, hogy befutó lehet a számottevő járműiparral nem rendelkező Berlin-Brandenburg régió.
A Tesla gyáráért versenyben volt Magyarország is, a kormány legalábbis éveken át győzködte arról a céget, hogy érdemes lenne idetelepíteni az európai termelést. A külügyi és külgazdasági minisztérium 2015-től lobbizott a projektért, Magyarország akkori washingtoni nagykövete látogatást is tett a kaliforniai cégnél. A Tesla korábban már jelezte, hogy valahol Közép-Kelet-Európában nem lenne ellenükre egy nagyobb gyártóközpont.
Két évvel ezelőtt kifejezetten Zalaegerszeg volt a kormány által is preferált lehetséges helyszín, miután létrejött 45 milliárd forintból az önvezető autók számára épített tesztpálya – amely a számítások szerint nem fog megtérülni, bár ezen a Tesla idetelepülése jelentősen módosíthatott volna.