Lezárult a kétfordulós Év Autója-szavazás első köre, amelyben a nemzetközi zsűri tagjai – köztük velem, az egyik magyar taggal együtt – a 2019-es újdonságok közül kiválasztották azt a hét típust, amelyek közül majd a második fordulóban kerül ki a végső győztes. Idén könnyebb és nehezebb is volt a feladat a szokásosnál. Könnyebb, mert a nyáron még 55 típust tartalmazó hosszú listáról végül csak 30 típus felelt meg a követelményeknek. Volt, amelyiket azért kellett eltávolítani, mert az előzetes jelzésekkel ellentétben későbbre halasztották a bemutatását vagy az árusítását, de olyan is, mint például a Ferrari F8 Tributo, melyet a zsűri tagjai közül nem tudtak elegen kipróbálni (én sem).

Nehezebb azért volt, mert nagyon vegyes volt a felhozatal. A márkákat elnézve a harmincból négy-négy volt BMW (1-es, Z4, X6, X7), Mercedes (CLA, EQC, GLB, GLS) vagy Toyota (Camry, Corolla, RAV4, Supra) míg a Renault három típussal (Captur, Clio, Zoe) képviseltette magát. (Ez összesen tizenöt autó, a lista fele!) Más oldalról nézve a harmincból hat volt tisztán elektromos autó (Audi e-tron, Kie e-Soul, Mercedes EQC, Porsche Taycan, Renault Zoe, Tesla Model 3), s szintén hat típus gazdagította a kisméretű szabadidő-autók kínálatát (DS 3 Crossback, Ford Puma, Nissan Juke, Renault Captur, Škoda Kamiq, VW T-Cross). Ehhez képest kisautóból csak három került fel a listára, az Opel Corsa, féltestvére, a Peugeot 208 és a Renault Clio. A többi típus a szivárvány szinte minden színét felvonultatta a crossoverektől kezdve (Mazda CX-30) a sportautókon keresztül (Porsche 911) a különböző méretű szabadidő-autókig. No, ebből tessék választani!

Méghozzá pontosan hetet, mert az első fordulóban ennyit kellett megnevezni egy e-mailben. A kapott szavazatokat egy bizottság számlálta meg, majd megnézte, hogy a 23 európai ország 59 szakújságíróját tömörítő zsűri tagjainak szavazataiban melyik hét típus szerepelt a leggyakrabban, vagyis melyik hét típus kapta a legtöbb szavazatot. A szavazatok száma azonban titkos, mégpedig azért, nehogy a második körben befolyásolja a zsűritagok döntését. Így a hét döntőbe jutott típus listája nem rangsor, a sorrendet kizárólag az ábécésorrend határozza meg!

A harminc típusból a legtöbb szavazatot a BMW 1-es sorozata, a Ford Puma, a Peugeot 208, a Porsche Taycan, a Tesla Model 3 és a Toyota Corolla kapta. A 2020-as Év Autója-szavazás második körében a zsűri tagjai már pontozzák a döntőbe jutott típusokat, és a végén az nyeri a díjat, amelyik a legtöbb pontot kapja. Azt, hogy ez melyik lesz a felsorolt típusok közül, a tavaszi Genfi Autókiállítást megelőző délutánon, azaz a 2020. március másodikán, három órakor tartott eredményhirdetésen derül ki. Addig lehet izgulni!

Ezek 2019 legjobb autói! 1
Ezek 2019 legjobb autói! 17

A Ford Puma tágas, jól berendezett, minőségi utasterével, nagy csomagtartójával, nagy terhelhetőségével, jó vezethetőségével és hibridet is felvonultató hajtásláncával vált érdemessé a hetes döntőbe jutásra

Ezek 2019 legjobb autói! 18

Az új Peugeot 208 egyedi és látványos megjelenésével sokakat elbűvöl, míg belül kiváló minőségével, számos modern vezetéstámogató rendszerével győz meg. Tisztán elektromos változat is választható belőle

Ezek 2019 legjobb autói! 19

A Porsche Taycan egy új kategória első képviselője, a tisztán elektromos szuper sportautóké. Ennek megfelelően elképesztőek a menetteljesítményei, ragyogó a vezethetősége, utasterének kidolgozása pedig osztályon felüli

Ezek 2019 legjobb autói! 20

A Renault Clio praktikus csomagtartójával, utasterének minőségével, takarékos motorválasztékával és gazdag felszereltségével érdemelte ki a döntőbe jutást

Ezek 2019 legjobb autói! 21

Ahol a tisztán elektromos Tesla Model 3 megjelent, letarolta a piacot, ami hosszú hatótávolságát, kiváló menetteljesítményeit, alacsony üzemeltetési költségeit és jó mindennapi használhatóságát figyelembe véve nem is annyira meglepő

Ezek 2019 legjobb autói! 22

Az új Toyota Corolla utasterének jó minősége mellett kényelmes rugózásával, gazdag alapfelszereltségével és egyáltalán nem utolsó sorban takarékos, környezetbarát hibrid hajtásláncaival érdemelte ki a hetes döntőbe jutást