A közel 150 éves múlttal rendelkező, több tucat díjjal kitüntetett Popular Science a világ egyik legismertebb tudományos-technikai ismeretterjesztő magazinja. Az újság szerkesztői összegyűjtötték azt a tíz innovációt, amely szerintük 2019-ben a legtöbbet tette hozzá az autóipar fejlődéséhez.

Mivel a magazin észak-amerikai, a fejlesztések egy része számunkra nem bír közvetlen piaci relevanciával. Ugyanakkor technológiai szempontból így is izgalmasak, ezért aki az autókat szereti, biztos nem fogja bánni, ha olvashat róluk.

Az év legfontosabb autós újdonságai 1

Alább tehát a tíz vezető innováció – legelöl a nagydíj nyertese, utána a többiek, rangsor nélkül.

Volkswagen V2X kommunikáció jármű és környezete között

Az új generációs Volkswagen Golf képes előre szólni a vezetőnek, ha akadály vagy fennakadás várható az úton. Ehhez V2X kommunikációs rendszert alkalmaz, amely az autóban és a városi infrastruktúra elemeiben elhelyezett wifi adók segítségével akár 800 méter távolságból képes figyelmeztetést küldeni, ha balesetet, torlódást vagy egyéb veszélyhelyzetet észlel, illetve alkalmas arra, hogy a más autók által küldött riasztásokat fogadja és feldolgozza.

GMC Sierra szénszálas plató

A GMC Sierra pickuphoz opcióként rendelhető CarbonPro plató nem rozsdásodik, ütésálló, ráadásul majd’ 30 kilóval könnyebb, mint a normál acélplató (viszont nem is újrahasznosítható, tesszük hozzá aggodalmas arckifejezéssel.)

Az év legfontosabb autós újdonságai 13

GMC Sierra Carbon Pro

Mazda Skyactiv-D  

Miközben a világ a Mazda Skyactiv-X kompressziógyújtású benzinmotorjának jár a csodájára, Észak-Amerika még csak most figyelt fel a Skyactiv-D dízelmotorra, amely csekély sűrítési viszonyával tényleg kulturáltan és tisztán üzemel – Európában már vagy hat éve. No comment.

Harley-Davidson LiveWire

Elektromos motorkerékpárból rengeteg van már, de a nagy presztízsű gyártók közül eddig csak a Harley-Davidson szánta rá magát, hogy megépítse a maga akkumulátoros kétkerekűjét. Városban 235 kilométert, országúton 150-et tud megtenni egy feltöltéssel – vibrációk és dübörgés nélkül.

Az év legfontosabb autós újdonságai 14

Harley-Davidson LiveWire

Koenigsegg Light Speed sebességváltó

Még hogy duplakuplungos sebességváltó? A svéd manufaktúra új fejlesztésében nyolc darab tengelykapcsoló található, fogaskerék-sorból pedig három. A váltó kilencfokozatú, a kapcsolás ideje – kapaszkodj meg – 0,002 másodperc.

Vonnen Shadow Drive

Szerintünk ez a találmány önmagában mindent visz – főleg, ha van hozzá egy Porschénk, amikhez kifejlesztették. A 2009 utáni 911-es és 718-as modellekhez gyártott cucc egy vékony villanymotor, amely a lendkerék helyére megy be a motor és a váltó közé. A motort a csomagtérben elhelyezett akku táplálja, a rendszer fürgébbé és erősebbé (+150 LE) teszi az autót, gazdáját pedig jóval szegényebbé: a rendszer ára 75 ezer dollár, azaz 22 millió forint(!!!). Jövőre jön az 1964 és 1998 között épített Porsche 911-esekkel kompatibilis verzió.

Lamborghini Sián

A Lamborghini hibrid hipersportautója 819 lóerős, álló helyzetből 2,8 mp alatt gyorsul 100 km/órára.

Chevrolet Corvette Stingray

Most először középmotoros a Chevrolet klasszikus sportautója, így töredék áron veszi fel a versenyt a nemes szupersportkocsikkal: a csúcsverzió Z51-esnek ugyanannyi idő kell a 100 km/óra eléréséhez, mint a fent említett Lamborghininek.

Porsche Taycan

A töréstesztje ugyan nem lett osztályelső, de a 800 voltos fedélzeti hálózat kitesz magáért: listánkon ez már a harmadik autó, amely 3 másodpercen belül futja a 0-100 km/órás sprintet. Különlegessége a kétfokozatú sebességváltó – a villanyautók rendszerint fix áttétellel üzemelnek.

Az év legfontosabb autós újdonságai 15

RAM 2500

Ram 2500 pickup

Na, itt vakarhatja a fejét Európa, de megvan a magyarázat: a tradicionális laprugókat a Fiat-Chrysler csoport haszonjármű-specialistája csavarrugókra cserélte. Sőt: felárért légrugózást is kérhetünk. Légrugózást!