Igazán meglepően alakult a német fogyasztási adatgyűjtő oldal, a Spritmonitor villanyautók fogyasztását összegző listáján a takarékossági sorrend. Pedig az adatsor most már kezd egészen hiteles lenni, hiszen nem egy modellről száznál is több valódi, hús-vér hétköznapi felhasználó küldi rendszeresen a töltések során az autóba kerülő elektromos energia és az azzal lefutott kilométerek hányadosát. Ugyanakkor vannak gondok is ezzel a listával, a legendás német precizitás egy kicsit bedadogott az összeállítása során. Először nézzük meg a táblázatot, aztán elmélkedjünk egy kicsit, miért is pont az a sorrend, ami:

  Típus, felhasználószám Fogyasztás (kWh/100 km)
1 Hyundia Ioniq (104 db) 13,8
2 Peugeot iOn (17 db) 13,9
3 Volkswagen e-Up! (14) 14,0
4 Mitsubishi i-MiEV (20) 14,3
5 BMW i3 (92) 14,8
6 Citroën C-Zero (21) 14,9
7 Hyundai Kona (41) 15,0
8 Volkswagen e-Golf (67) 15,0
9 Nissan Leaf (84) 15,6
10 Kia Niro (11) 15,7
11 Renault Zoé (195) 16,0
12 Smart ForTwo EQ (52) 16,0
13 Opel Ampera (17) 16,2
14 Smart FourFour EQ (15) 16,5
15 Kia e-Soul (20) 16,7
16 Tesla Model 3 (83) 17,3
17 Tesla Model S (87) 20,6
18 Mercedes-Benz B250e (11) 21,4

Első blikkre meglepő, hogy az első helyezett Hyundai Ioniq lenyomta a sokkal apróbb Mitsubishi i-MiEV-et és francia klónjait, a Citroën C-Zerót és a Peugeot iOn-t, akiket mi vártunk volna első helyre. Pedig van ebben logika, hiszen a keskeny, kiváló légellenállású koreai versenyző már alsó-középkategóriás, családi méretű kocsi, tehát vélhetőleg nem csak városi üzemben, rövid távokra használják, így a villanyautókban szükségszerűen elektromos klímaberendezéssel a gyakori felfűtések és lehűtések kevésbé befolyásolják a végeredményt.

Egy kattintás és bővebben is megtudhatod milyen a Hyundai Ioniq:

És az Ioniq könnyű is, akkumulátora még a legfrissebb, növelt hatótávú verzióban is 40 kWh alatti nettó kapacitású, így a villany-Hyundai nem cipel magával extra mázsákat, mint a hasonló méretű, de nagyobb hatótávolságú újabb elektromos modellek. Mindenesetre 104 felhasználó mellett az eredménye már kellően hiteles ahhoz, hogy gratulálhassunk neki a listavezető pozícióhoz, tapsoljuk meg!

A sorrend további alakulásában nincsenek nagy meglepetések, alapvetően méret és tömeg által befolyásoltan jönnek sorra a kocsik, néhány kis döccenővel. Az elektromos hőszivattyús fűtésű, kicsi és gömbölyű Zoét előrébb vártuk volna a sorban, az elektromos Smartokat pedig pláne – ezt nem értjük. Az Opel Amperánál viszont álljunk meg egy pillanatra: mivel a Spritmonitor listája összemossa a legújabb, jelenleg itthon nem is kapható tisztán elektromos Ampera-E-t a benzines-elektromos hibrid korai Amperával, ezt az adatot inkább dobjuk el fejben.

Korábban teszteltük a teljesen elektromos Ampera-e-t. Kattints és olvasd el milyen!

Az elektromos Soul kockaformája és tágas, családias utastere tökéletesen indokolja a 15. helyet: hosszabb úton, nagyobb sebességgel a kocsi fogyasztása jobban nő, mint egy csepp alakú kocsié. A nagy akkus, nehéz Teslák helyezését is értjük. A már rég kifutott, korszerűtlen elektromos B-osztály pedig inkább csak egy érdekesség ebben a listában.

A DC-gyorstöltésre nem is képes Mercedes villanyautó még használtan sem a legjobb vétel (hacsak nem rövid utakra, gyakran töltögetve használva keres valaki tágas, kényelmes és erős elektromos autót), de azért fura, hogy még a behemót Model S-nél is sikerült többet fogyasztania százon 11 tulajdonos tapasztalatait összesítve.

Hogy mennyi is pontosan az annyi? Nagyjából 35-45 forintba kerül egy kwH villamos energia Magyarországon, azaz az Ioniq nagyjából 13,8*40=552 forintból tesz meg száz kilométert, ami két liternél is kevesebb fosszilis üzemanyag ára. Még a lista végén lévő Mercedesnek is elég nagyjából 856 forintnyi áram ehhez.