Igazán meglepően alakult a német fogyasztási adatgyűjtő oldal, a Spritmonitor villanyautók fogyasztását összegző listáján a takarékossági sorrend. Pedig az adatsor most már kezd egészen hiteles lenni, hiszen nem egy modellről száznál is több valódi, hús-vér hétköznapi felhasználó küldi rendszeresen a töltések során az autóba kerülő elektromos energia és az azzal lefutott kilométerek hányadosát. Ugyanakkor vannak gondok is ezzel a listával, a legendás német precizitás egy kicsit bedadogott az összeállítása során. Először nézzük meg a táblázatot, aztán elmélkedjünk egy kicsit, miért is pont az a sorrend, ami:
Típus, felhasználószám | Fogyasztás (kWh/100 km) | |
1 | Hyundia Ioniq (104 db) | 13,8 |
2 | Peugeot iOn (17 db) | 13,9 |
3 | Volkswagen e-Up! (14) | 14,0 |
4 | Mitsubishi i-MiEV (20) | 14,3 |
5 | BMW i3 (92) | 14,8 |
6 | Citroën C-Zero (21) | 14,9 |
7 | Hyundai Kona (41) | 15,0 |
8 | Volkswagen e-Golf (67) | 15,0 |
9 | Nissan Leaf (84) | 15,6 |
10 | Kia Niro (11) | 15,7 |
11 | Renault Zoé (195) | 16,0 |
12 | Smart ForTwo EQ (52) | 16,0 |
13 | Opel Ampera (17) | 16,2 |
14 | Smart FourFour EQ (15) | 16,5 |
15 | Kia e-Soul (20) | 16,7 |
16 | Tesla Model 3 (83) | 17,3 |
17 | Tesla Model S (87) | 20,6 |
18 | Mercedes-Benz B250e (11) | 21,4 |
Első blikkre meglepő, hogy az első helyezett Hyundai Ioniq lenyomta a sokkal apróbb Mitsubishi i-MiEV-et és francia klónjait, a Citroën C-Zerót és a Peugeot iOn-t, akiket mi vártunk volna első helyre. Pedig van ebben logika, hiszen a keskeny, kiváló légellenállású koreai versenyző már alsó-középkategóriás, családi méretű kocsi, tehát vélhetőleg nem csak városi üzemben, rövid távokra használják, így a villanyautókban szükségszerűen elektromos klímaberendezéssel a gyakori felfűtések és lehűtések kevésbé befolyásolják a végeredményt.
Egy kattintás és bővebben is megtudhatod milyen a Hyundai Ioniq:
És az Ioniq könnyű is, akkumulátora még a legfrissebb, növelt hatótávú verzióban is 40 kWh alatti nettó kapacitású, így a villany-Hyundai nem cipel magával extra mázsákat, mint a hasonló méretű, de nagyobb hatótávolságú újabb elektromos modellek. Mindenesetre 104 felhasználó mellett az eredménye már kellően hiteles ahhoz, hogy gratulálhassunk neki a listavezető pozícióhoz, tapsoljuk meg!
A sorrend további alakulásában nincsenek nagy meglepetések, alapvetően méret és tömeg által befolyásoltan jönnek sorra a kocsik, néhány kis döccenővel. Az elektromos hőszivattyús fűtésű, kicsi és gömbölyű Zoét előrébb vártuk volna a sorban, az elektromos Smartokat pedig pláne – ezt nem értjük. Az Opel Amperánál viszont álljunk meg egy pillanatra: mivel a Spritmonitor listája összemossa a legújabb, jelenleg itthon nem is kapható tisztán elektromos Ampera-E-t a benzines-elektromos hibrid korai Amperával, ezt az adatot inkább dobjuk el fejben.
Korábban teszteltük a teljesen elektromos Ampera-e-t. Kattints és olvasd el milyen!
Az elektromos Soul kockaformája és tágas, családias utastere tökéletesen indokolja a 15. helyet: hosszabb úton, nagyobb sebességgel a kocsi fogyasztása jobban nő, mint egy csepp alakú kocsié. A nagy akkus, nehéz Teslák helyezését is értjük. A már rég kifutott, korszerűtlen elektromos B-osztály pedig inkább csak egy érdekesség ebben a listában.
A DC-gyorstöltésre nem is képes Mercedes villanyautó még használtan sem a legjobb vétel (hacsak nem rövid utakra, gyakran töltögetve használva keres valaki tágas, kényelmes és erős elektromos autót), de azért fura, hogy még a behemót Model S-nél is sikerült többet fogyasztania százon 11 tulajdonos tapasztalatait összesítve.
Hogy mennyi is pontosan az annyi? Nagyjából 35-45 forintba kerül egy kwH villamos energia Magyarországon, azaz az Ioniq nagyjából 13,8*40=552 forintból tesz meg száz kilométert, ami két liternél is kevesebb fosszilis üzemanyag ára. Még a lista végén lévő Mercedesnek is elég nagyjából 856 forintnyi áram ehhez.