Igazságtalanságok lehetnek a kormányzat szerint a jogsira hajtók vizsgáztatásában, és hibák egyes oktatók munkájában, legalábbis erre lehet következtetni a biztosok iskolapadba ültetésétől és vizsgáztatásától.

Januártól továbbképzés indul ugyanis számukra a Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpontban a vizsgáztatás szempontjainak egységes értelmezése érdekében. Ennek feladata, hogy a mainál egységesebben értékeljék a vizsgán a tanulók kisebb-nagyobb hibáit és melléfogásait a biztosok – írja Közlekedéstudományi Intézet, amely az ITM alá tartozik.

„A januártól kezdődő belső szakmai továbbképzésnek épp az a célja, hogy átbeszéljük a vizsgabiztosokkal, hogy a vizsgákon rendszeresen tapasztalt hibákat, hiányosságokat, vagy éppen egy-egy újdonságnak számító szituációt milyen értelmezés szerint és hogyan minősítsenek” – állítja Benedek Szabolcs ügyvezető.

A KTI szerint „a gyakorlati vizsgán – bár ezt a tanulók nem tudják, nem is igen érdekli őket – az oktatók is vizsgáznak. Nem formálisan, hiszen tevőlegesen nem ők vezetik a járművet, így ott és akkor már csak emiatt sem mondhat véleményt az ő vezetési tudásukról a vizsgabiztos. Az azonban viszonylag hamar kiderül, ha egy oktató valamit rosszul tanít a növendékeinek. Itt is fontos, hogy az oktató gyors és pontos (és országosan egységes elveken és szempont alapuló) visszajelzést kapjon, ha a vizsgabiztos szerint valamit rosszul csinál.”

Változik és igazságosabb lesz a jogosítványszerzés jövőre 1

„Ha a vizsgabiztos nem először tapasztalja, hogy egy oktató növendékei rendre ugyanazokat a hibákat követik el, köteles erre felhívni az oktató figyelmét. Egy konkrét esetet említve, súlyos hiba, ha a vizsgázók irányváltoztatás előtt csak a tükrökből ellenőrizték a jármű holtterét, nem fordultak hátra, meg sem kísérelték azt. Miután az adott oktató több tanulójánál is ugyanezt tapasztalta a vizsgabiztos, jelezte az oktatónak, hogy szerinte ez az ő hibája (is), valószínűleg nem magyarázta el kellően, hogy nem elég csak a tükrökbe nézni, hanem hátra is kell pillantani, hogy kellően meggyőződjenek arról, biztonságosan végre tudják-e hajtani a tervezett elindulást, irányváltoztatást” – mondja Benedek Szabolcs, a Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont ügyvezetője.

A mainál egységesebb és igazságosabb vizsgáztatás mellett újdonság lesz 2020-tól, hogy A gyakorlati vizsgán az útvonalat úgy kell megválasztani, hogy az hibás forgalomszervezési helyszínt (csomópontot) ne érintsen. Azaz nem lehet „átverős” eleme a vizsgának.