Pár hete Rácz Tomi kollégánk már kipróbálta a GR Yaris prototípusát. A személyes benyomásai alapján rettentő szórakoztató autócskáról van szó, de mivel akkor előszériás darabról volt szó, konkrét adatokkal nem tudott szolgálni.
Most viszont megvolt a hivatalos világpremier, és nyilvánosak a sarokszámok, valamint a konkrét és végleges adatok. Ez a hír tehát száraz lesz és lényegre törő; aki élményt keres, olvassa el Tomi cikkét.
Az autó alacsonyabb, hosszabb és főleg szélesebb a mezei Yarisnál. A hátsó futómű kettős keresztlengőkaros; ezt úgy érték el, hogy hátul nem a Yaris, hanem a Corolla padlólemezére épül. A nyomtáv is szélesebb, a tengelytáv viszont minimálisan rövidebb lett.
A Toyota GR Yaris műszaki adatai (zárójelben a Toyota Yaris adatai) |
|
Hosszúság (mm) | 3995 (3945) |
Szélesség (mm) | 1805 (1745) |
Magasság (mm) | 1460 (1470) |
Tengelytáv (mm) | 2558 (2560) |
Nyomtáv elöl / hátul (mm) | 1530 / 1560 (n.a.) |
Menetkész tömeg (kg) | 1280 (n.a.) |
Hogy a tömeget alacsonyan tartsák, igényes és drága anyagokat használtak: az ajtók és fedelek alumíniumból, a tetőlemez sajtolt karbon polimerből készült. A motort hátratolták, amennyire tudták, az akku a csomagtartóba vándorolt. Így mélyen koncentrálták a tömeget; a hossztartók extra merevítést kaptak.
Az említett motor 1,6 literes, soros háromhengeres, 261 lóerővel és 360 Nm nyomatékkal. Polírozott szívócső, olajsugaras dugattyúhűtés, nagy kipufogószelepek: tényleg, mintha egy versenymotor specifikációit látnánk. Nem véletlenül, az autó a következő generációs Yaris WRC raliautó homologizációs példánya, amely álló helyzetből 5,5 mp alatt gyorsul 100 km/órára az autó, az elektronika 230-nál szabályoz le.
Hajtáslánc | Toyota GR Yaris |
Motor | soros háromhengeres turbómotor |
Szelepvezérlés | DOHC 12 szelepes, VVTi |
Üzemanyagellátó rendszer | D4S – közvetlen és szívótorok befecskendezés |
Lökettérfogat (cm3) | 1618 |
Furat x löket (mm) | 87,5 X 89,7 |
Sűrítési viszony (:1) | 10,5 : 1 |
Max. teljesítmény (LE/ kW) | 261/192 |
Max. forgatónyomaték (Nm) | 360 |
Emissziós besorolás | Euro 6d Temp |
Erőátvitel | GR-Four összkerékhajtás |
Sebességváltó | manuális, hatfokozatú |
Mindez persze nem számít, mert az igényes futóművel, a merev karosszériával és a spéci összkerékhajtással (ezekről kollégánk részletesen írt) sokkal élvezetesebbnek hangzik kanyarogni, mint padlógázon gyorsulni.
A kerekek 18 colosak, alapáron Dunlop SP Sport MAXX050, a Pálya-csomag keretében Michelin Pilot Sport 4S abroncsokkal szerelve. Utóbbi nem csak első és hátsó Torsen differenciálzárakat kínál, hanem sportfutóművet is.
A GR Yaris, amelyet javarészt kézi munkával fognak gyártani Japánban (ugyanott, ahol anno az LF-A-t), az év második felében kerül majd piacra. Áráról nincs információ, ahogy a tervezett darabszámokról sem.