Akár 410 ezer munkahely is veszélybe kerülhet a részben vagy teljesen elektromos hajtású autók miatt, írja a német AutomobilWoche. A lap által idézett tanulmány szerint 2030-ra drasztikusan csökkenhet a német autóiparban foglalkoztatott munkások száma, mivel az elektromos hajtásláncok elterjedésével emelkedik a gyártás automatizálási foka.

A cikkből nem derül ki egyértelműen, hogy ez a hatalmas szám csupán Németországra, vagy Európa egészére vonatkozik-e. Az előbbi esetben valóságos gazdasági katasztrófára kell felkészülni: a német autóipar 2018-ban 833 ezer embert foglalkoztatott, azaz a várható leépítés 50 százalékos volna! Az autóipar a német GDP 5 százalékát, a foglalkoztatotti létszám 3 százalékát adja, emlékeztet az MTI.

400 ezer munkahelyet veszélyeztetnek a villanyautók 1

A német autóiparban foglalkoztatottak száma (forrás: Statista.com)

A pesszimista tanulmány szerint a fenti kilátások a legrosszabb lehetőséget veszik figyelembe: vagyis hogy a következő tíz évben egyáltalán nem nő az elektromobilitás piaci versenyképessége, továbbá a német piac továbbra is külföldről behozott akkumulátorokkal és villanyautókkal elégíti ki az egyre emelkedő igényeket.

A német szövetségi kormány klímavédelmi programja 7-10 millió villanyautó forgalomba helyezését feltételezi a következő tíz év során.

A tanulmány nem említi, de a villanyautók nem csak a gyártás fokozott automatizálása miatt tehetnek feleslegessé gyári dolgozókat, hanem eredendően egyszerűbb, kevesebb alkatrészből álló szerkezetük miatt is. Egy elektromos hajtáslánc körülbelül hatodannyi alkatrészből áll, mint egy belső égésű motor és annak kapcsolódó segédrendszerei.

Az AutomobilWoche nem részletezi, hogy a prognózisban említett 410 ezer munkahely hogyan oszlik majd meg az autógyártók és beszállítóik között; az utóbbiak ugyanis talán még nagyobb mértékben érintettek a változásokban, mint az autógyárak.

A foglalkoztatottság leginkább a motorból és az energiáját továbbító alkatrészekből álló úgynevezett hajtáslánc területén csökkenhet, teszi hozzá a hírhez saját közleményében az MTI. Közvetlenül a gyártásban 63 200 és 70 400 között alakulhat a megszűnő állások száma, a logisztika területén 9480 és 10 560 közötti számban szűnhetnek meg munkahelyek, a tervezés, fejlesztés és az adminisztráció területén pedig 6320 és 7040 közötti számban. Mindez azt jelenti, hogy 79 ezer és 88 ezer között lehet a hajtásláncok területén 2030-ig megszűnő munkahelyek száma a németországi autógyárakban. Hasonló, 80 ezer körüli veszteséget tart reálisnak az ágazat legnagyobb munkaadói érdekképviselete, a több mint 600 céget összefogó német autóipari szövetség (Verband der Automobilindustrie – VDA) is. A 410 ezer állás elveszítéséről szóló becslést viszont súlyos túlzásnak tartják.