Várhatóan 2020 harmadik negyedévétől korlátozás nélkül megvásárolható lesz Japánban a Lexus első autonóm járműve. Az LS képes lesz önállóan sávot váltani, előzni, majd besorolni.
Ha azt gondoltad, a tokiói olimpiai játékok után bezúzzák a Toyota és a Lexus demonstrációs céllal utcára küldött önjáró autóit, nagyot tévedsz: épp ellenkezőleg, el fogják adni azokat – vagy legalábbis a technológiájukat alkalmazó más, szériagyártású modelleket.
Ma kevesen tudnak többet az autonóm mobilitásról, mint Dr. James Kuffner, a Toyota-csoport fejlett technológiai kutatócsoportjának vezetője. Ő meglehetősen konzervatívan vélekedik a jövőről: „Gyakran teszik fel nekem a kérdést: mikor fogunk autonóm autókkal járni? Ők ilyenkor alighanem az 5-ös szintre gondolnak: egy olyan autóra, amely ugyanúgy képes vezetni, mint egy tapasztalt ember. A világ bármely pontján, forgalomtól és időjárástól függetlenül, térkép nélkül. Tisztázzuk: ennek ma még a közelében sem járunk – nemcsak a Lexus, de senki sem. A 4-es szint közel van ehhez, mégis hatalmas a különbség. A 4-es szinten elektronikusan vagy fizikailag lekerített területen, könnyített forgalomban, csökkentett sebességgel közlekedünk. Optimális látási viszonyok, háborítatlan környezet, nagy felbontású térképek – ha ezek adottak, ezt akár ma is meg tudjuk valósítani, amint azt a nyári olimpiai játékok látogatói is megtapasztalhatják majd.”
Ez azt is jelenti, hogy feleslegesen számítunk arra, hogy megnézünk egy filmet, amíg az autó önmagától célba ér: az ősszel piacra kerülő Lexus LS folyamatosan igényli, hogy vezetője fogja a kormányt, viszont képes lesz önállóan felhajtani az autópályára (gyorsítás, majd besorolás), hossz- és oldalirányban tartani a helyzetét (sáv középvonalának követése, követési távolság tartása), szükség esetén előzni (sávváltás és gyorsítás), végül a megfelelő ponton elhagyni a sztrádát.
Egyelőre nem tudni, milyen konstrukcióban lesz elérhető a Lexus autonóm zászlóshajója Japánban, a további piacokon történő bevezetés azonban biztosnak tűnik, a kérdés a mikor.