A vízerőművekből származó bőséges, ám annál olcsóbb elektromos energia, a hatalmas kőolajkészletekre rácáfoló, bűn drága fosszilis üzemanyag, alacsonyan tartott sebességhatárok, a hagyományos autókra vonatkozó, de villanyautókra nem érvényes magas díjak, a nagy távolságú autózást kevéssé támogató domborzati jellemzők, és persze a lakosság keblét dagasztó, általános természetbarát szemlélet: Norvégiában minden feltétel adott az elektromos mobilitás elterjedéséhez. Az északi országban maximálisan ki is aknázzák ezeket, a villanyautók eladásai évek óta döntögetik a rekordokat.

Most viszont odáig fajult az ügy, hogy a Tesla kis híján megverte a Volkswagent az eladási versenyben. A német márka előnye mindössze 0,8 százalék, 151 darab autó, ám miközben a VW eladásai 5,6 százalékot zuhantak a tavalyi évhez képest, a Tesla termékei iránti kereslet 118,2 százalékkal emelkedett. Tavaly még csak a hatodik helyen álltak, mostanra kiszorították a Toyotát a második helyről – a japánok egyetlen mentsége, hogy a Volkswagennel szemben legalább növelni tudták eladásaikat (+1,2%).

Ha a trend folytatódik – és miért ne tenné – jövőre bizonyos Elon Musk gyártmányai lesznek Norvégia első számú kedvencei. Érdekes lesz viszont megnézni, folytatódik-e a BMW és a Volvo zuhanása, amint a két márka kínálatában egyre nagyobb súlyt kapnak a tisztán elektromos és plug-in hibrid modellek.

2019 (2018) Típus Darab Δ 2018-19 Piacrész
1 (1) Volkswagen 18 949 (-5,6%) 13,31%
2 (6) Tesla 18 798 (+118,2%) 13,20%
3 (2) Toyota 14 885 (+1,2%) 10,46%
4 (4) BMW 10 330 (-16,2%) 7,26%
5 (5) Volvo 10 056 (-11,6%) 7,06%
6 (3) Nissan 7573 (-46,7%) 5,32%
7 (12) Hyundai 7430 (+50,7%) 5,22%
8 (13) Audi 7393 (+53,6%) 5,19%
9 (7) Škoda 6991 (-9,6%) 4,91%
10 (11) Mitsubishi 5351 (+7,1%) 3,76%