A világ legnagyobb gazdasági napilapja, a japán Nikkei Tojoda Akióval, a Toyota-csoport elnökével készített interjút az autóipar jelenéről és jövőjéről. A világ legnagyobb autómárkáját – és a világ második legnagyobb autógyártóját – igazgató Tojoda szerint az utóbbi évszázad legnagyobb átalakulása van folyamatban: a változás elkerülhetetlen, ráadásul mindenkit érint – a világszerte 8,5 millió munkahelyet jelentő autóiparon belül és kívül is.
Az autógyártás jövője négy tényező körül forog: ezek a kapcsolódás, az autonómia, az autómegosztás és az elektromos hajtás. A kifejezések angol nevéből alkotott betűszó, a CASE (connected, autonomous, shared, electric) egy olyan járműtípusra utal, amelyet sem gyártani, sem használni nem úgy fogunk, mint ma. Belép a képbe a ’tárgyak internetje’ (IoT), azaz az egymással kommunikálni képes járművek, épületek, úthálózatok rendszere is.
Nem véletlenül nevezik a modern autókat kerekeken guruló számítógépeknek – márpedig a számítógépek egészen más alkatrészekből épülnek fel, mint a tradicionális automobilok. A Teikoku Databank a Toyota cégcsoportot kiszolgáló, közel 39 ezer vállalat tevékenységi körét vizsgálva megállapította, hogy mára az első és másodvonalbeli beszállítók között is a szoftverfejlesztők és elektronikai cégek dominálnak: az előbbiek száma 2014 és 2018 között mintegy 40, az utóbbiaké közel 80 százalékkal emelkedett.
Ráadásul az általuk előállított komponensek értéke is nő. 2004-ben ezek a teljes fejlesztési és gyártási költség 19 százalékát tették ki, arányuk 2015-ben elérte a 40 százalékot, mára pedig meghaladta az 50 százalékot, idézi a japán gazdasági, kereskedelmi és ipari minisztérium elemzését a Nikkei Asian Review.
A lap cikke egy másik, észak-amerikai kutatás eredményeivel folytatódik: 2018-ban átlagosan 429 dollárnyi értékben építettek be az elektronikában nélkülözhetetlen félvezetőket minden egyes személygépkocsiba – másfélszer annyit, mint 2007-ben. Az érték 2026-ra további 40 százalékkal emelkedhet. Az autonóm járműtechnológiák globális piaca 2016-ban hatmilliárd, 2019-ben már kilencmilliárd dollárt tett ki; 2026-ra pedig várhatóan eléri a 26 milliárdot – és ez csak egy a CASE négy pillére közül.
Akio Toyoda szerint csak az maradhat talpon a piaci versenyben, aki a változás élére áll. Ezt a legtöbb vezető autógyár meg is teszi: olyan kutatólaboratóriumokat alapítanak, amelyekben mesterséges intelligenciával és egyéb sci-fi technológiákkal foglalkoznak (a Toyota esetében ez a TRI-AD), és iszonyatos mértékben növelik K+F irányú költéseiket. A Toyota 2019-ben 1,1 trillió japán jent (körülbelül 3 trillió, azaz 3000 billió forintot) fordított ilyen célokra; az összes 40 százalékát teszik ki az új generációs (CASE) autókhoz kapcsolódó kiadások.