Az európai szintű akció keretében elsősorban a vezetési és pihenőidővel, valamint a veszélyes áruk szállításával összefüggő szabályok betartását vizsgálják

A pihenőidőt Európa szerte nagyon komolyan veszi a hatóság: nemrég Spanyolországban elrettentő erejű büntetést szabtak ki egy kamionsofőrre, aki mágnessel manipulálta a tachográfot.

Fél év börtönre és 1080 eurós, átszámítva bő 360 ezer forint büntetés megfizetésére kötelezte a spanyol Legfelsőbb Bíróság azt a kamionsofőrt, aki a vád szerint manipulálta a menetíró készüléket, más néven a tachográfot. Az ügyben eredetileg a katalóniai Girona városi bírósága hozott ítéletet, az ügyészség azonban fellebbezett, így került a Legfelsőbb Bírósághoz.

A tachográf manipulálásának szankcionálását egyre több ország veszi komolyan. Olaszországban például súlyos, akár 1,1 millió forintnak megfelelő büntetést is kaphat valaki, ha megbuherálja a tachográfot. Sőt szélsőséges esetben még a jogosítványát is elvehetik. Lengyelországban pedig tavaly született egy olyan jogszabályterv, ami lehetővé tenné, hogy adott esetben 3-5 évig terjedő szabadságvesztésre ítéljék azt, aki lebukik a tachográf manipulálásával.

Szakértői vélemények szerint a kamionbalesetek legfőbb oka a sofőrök túlhajszoltságában keresendő. Mivel a menetíró készülék rögzíti a munka- és a pihenőidőt, ezért egyesek számára a tachográf megbuherálása tűnik a legkézenfekvőbb megoldásnak. A NAV szerint idehaza egyre többen buknak le a menetíró készülék manipulálásával, legutóbb Gyulánál két sofőrt kapcsoltak le, akikre több mint egymillió forint bírságot is kiszabtak.