Miközben Kínában és az USA-ban csökkent a piac forgalma, és ez az egész globális autóiparra rányomta a bélyegét, Európa kiváló évet zárt – elsősorban annak köszönhetően persze, hogy decemberben mindenütt pánikszerűen helyezték forgalomba az autókat, hogy megússzák a 2020-as emissziós korlátozásokat.
Bár volt egy tucat ország, ahol csökkent a forgalom, több helyen, így Magyarországon is tizenéves rekordok dőltek meg. Sőt, négy piacon egyenesen minden idők legtöbb autóját adták el 2019-ben.
A szekeret a szabadidőjárművek húzták. Most először több mint 6 millió darabot adtak el belőlük, piaci részesedésük eléri a 38 százalékot (3,6 százalékponttal többet, mint tavaly.) Soha korábban nem adtak még el több crossovert, mint ferdehátút – még egy biztos pont megingott tehát az európai autópiacon. A tömegpiacon a VW Tiguan és a Renault Captur a legkeresettebb típusok, a prémium szegmensben a BMW X1 viszi a prímet.
Szintén hatalmasat mentek a részben vagy teljesen elektromos járművek. Piaci részesedésük immár meghaladja a 8 százalékot. Sokat nőttek a villanyautók, de a +28% csalóka, hiszen az összes eladott EV (356 ezer db) több mint egynegyedét (26,5%) a Tesla Model 3 tette ki – kérdés, hogy ha nincs a kompakt Tesla, vettek-e volna mást helyette az EV-vásárlók. Az ökomodellek piacán továbbra is a hibridek viszik a prímet, ezen belül pedig szokás szerint a Toyota és a Lexus uralja a mezőnyt, 70 százalék körüli részesedéssel. A tíz legnépszerűbb villamosított típus közül négy Toyota, de a többi márka erősen jön föl, a következő időszakban egyre komolyabb versenyre lehet számítani.
A dízelek piaci részesedése eközben 31 százalékra zsugorodott; a benzines modellek pedig hajszál híján elérték a 60 százalékot.