Noha a felhasználás helyén nem bocsátanak ki káros anyagot, az elektromos járművek valójában szennyezőbbek, mint a belső égésű motorral közlekedő autók, állítják a technológia ellenzői. Az akkumulátorok gyártása, illetve az elektromos energia előállítása és továbbítása ugyanis komoly terhet ró a környezetre.
Van ebben igazság, de hogy pontosan melyik oldalra billen a mérleg nyelve, eddig senki nem állapította meg. Holland és brit egyetemek (Exeter, Cambridge és Nijmegen) kutatói azonban most alapos vizsgálatot végeztek, és arra jutottak, hogy a világ 95 százalékán jobban jár a környezet, ha villanyautóval járunk.
A kutatáshoz 59 régióra osztották a Földet, figyelembe véve az elektromos energia előállításának módját és technológiai hátterét, a hulladékkezelési normákat, a gyártási lánc károsanyag-kibocsátását, illetve a jelenlegi és tervezett autómix jellegzetességeit. Ebből az 59 régióból 53-ban érezhetően kedvezőbb a villanyautók élettartamra vetített emissziója, mint a benzinmotorosoké.
Ebbe az 53 térségbe beletartozik Európa legtöbb országa, valamint az USA és Kína is. Az olyan országokban, ahol főként megújuló (Svédország) vagy nukleáris (Franciaország) energiából állítják elő az áramot, akár 70%-kal csökkenhet az összesített károsanyag-kibocsátás, ahol viszont szénerőművek termelik az elektromos energiát (pl. Lengyelország), ott valóban igaza van a szkeptikusoknak.
A kutatás keretében a tudósok a háztartási fűtési rendszereket is összevetették, és arra jutottak, hogy az elektromos hőszivattyúk a lakott világ 95 százalékán csökkenteni tudnák az üvegházhatást rontó emissziókat. A csapat becslése szerint ha mindenütt átállnának az elektromos fűtési rendszerekre, 2050-re évi 0,8 gigatonnával csökkenhetne a világ éves CO2-kibocsátása – ami nagyjából annyi, mintha Németország többé egy gramm szén-dioxidot sem bocsátana ki.