Nemrég széles körű piackutatásba fogtunk: arra voltunk kíváncsiak, milyen szempontok szerint választanak, hogyan vásárolnak autót olvasóink – még a járvány kirobbanása előtt kaptuk a válaszokat. Az Opel segítségével összeállított kérdőívet több mint ötezren töltöttétek ki – ezúton is köszönünk minden egyes választ! A legfontosabb tanulságokat alább olvashatjátok.
Ezek vagytok ti
A válaszadók túlnyomó többsége rendelkezik gépkocsival – 92 százalékuk saját autóval, 3 százalékuk cégessel jár, méghozzá jellemzően az átlagosnál nem többet: 56 százalékotok 5 -15 ezer kilométert tesz meg évente, ugyanakkor minden ötödik válaszadó 20 ezer kilométer feletti éves futásteljesítményről számolt be. Három emberből kettő benzinmotoros autóval jár, a hibridek, illetve egyéb alternatív üzemanyaggal működő járművel részaránya nem haladja meg az 1-1 százalékot.
Válaszadóink többsége az aktív keresők közül került ki. Minden harmadik résztvevő 46-60 éves volt, a 61 feletti, illetve 36-45 közötti korosztály közel azonos arányban (1/4 – 1/4) képviseltette magát.
Kiben bíztok meg?
Amikor autóhasználatról esik szó, a karbantartás sarkalatos kérdés. Az emberek többsége vallásos meggyőződéssel választja az egyik vagy másik lehetőséget, a tapasztalatok szerint azonban nincs domináns irány: a legnépszerűbb a kisebb, független szerviz (43%), de minden negyedik ember (26%) ragaszkodik a márkaszervizekhez. A fennmaradók egyénileg oldják meg az autó karbantartását: saját maguk vagy ismerősük gondjaira bízzák a járművet.
Nem várható, hogy ez az arány érdemben változna a jövőben, hiszen a közeljövőben autóvásárlást fontolgató olvasóink között hasonló arányban oszlik meg a használt (44%), illetve új (17%) autóban gondolkodók száma. A válaszadók 38 százaléka nem tervez autóvásárlást – bízunk benne, hogy ennek nem anyagi okai vannak, hanem az, hogy elégedettek jelenlegi mobilitási megoldásaikkal.
Autómentes alternatívák
Apropó, mobilitási megoldások: a válaszadók 60 százaléka előszeretettel választ a négy- helyett kétkerekűt, és ezek közül csak minden negyedik szereti, ha pedál helyett motor hajtja egy nyomon haladó járművét, a rolleresek (2%) aránya pedig igen csekély. A közösségi közlekedés (helyi vagy helyközi) 40 százalék számára reális alternatíva. 100 emberből hárman használnak autómegosztó szolgáltatást – annak fényében, hogy mennyire új piaci szegmensről van szó, ez egészen jó aránynak tekinthető.
Álmok és elvárások
Az ideális autó szerintetek megfizethető és megbízható: négy megkérdezettből három-három mondja ezt. Minden második olvasónknak fontos a kiszemelt autó márkája és fogyasztása. A formaterv és a technológia már kevésbé lényeges, tízből csupán három ember ragaszkodik ahhoz, hogy szép és modern legyen a kocsi. A sor végén kullog a vezetési élmény (minden ötödik vásárló említi) és a környezetvédelem (csak minden nyolcadik vásárlónak számít). Ez utóbbi meglehetősen szomorú, és sajnos nem tévedés: egy másik kérdésből kiderült, hogy a válaszadók közel felét (45%) kifejezetten hidegen hagyja autója károsanyag-kibocsátása.
Ami a költségeket illeti, a válaszadók több mint fele 1-4 millió forint között szeretne költeni új autójára – ezen belül inkább többet, mint kevesebbet. Az egymillió alatti ársávban kevesen keresgélnek, de még mindig többen vannak ők, mint akik 6 milliónál többet szánnak autóvásárlásra.
Online az igazság
Szerencsére egyre kevesebben ugornak bele az autóvásárlásba anélkül, hogy előtte alaposan utána ne néznének a lehetőségeknek. Ez ma már szinte kizárólag az interneten (84%) történik, de minden tizenkettedik ember nem rest autókereskedésekben információt gyűjteni. Az online kutakodók rendszeresen forgatják az autós weblapokat: a válaszadók közel fele (48%) minden nap, pontosan egyharmaduk hetente legalább egyszer olvas szakértőktől származó cikkeket, híreket, teszteket és véleményeket.