Nyolc esztendőn keresztül tartó, folyamatos emelkedés érhet véget a használtautó-piacon a koronavírus miatt, a használt autók iránt is visszaesett a kereslet. 2012 óta évről évre több használt autó cserélt gazdát hazánkban, 2019-ben pedig már a 800 ezres határt is átlépte a piac: januártól december végéig összesen 810 920 gépkocsi került új tulajdonoshoz.

Ugyan az első két hónap is erősen indult 2020-ban, ez a tendencia egyik pillanatról a másikra megváltozott. Továbbra sem állt meg az élet, de jelentősen csökkent az értékesítések száma.

Elemzések alapján ezen a területen – a korlátozások feloldása után – gyorsan helyreállhat azonban a rend, bár megközelítőleg 2-3 hónap múlva lehet pontos tájékoztatást adni a jövőképről. A piac alakulását ugyanis jelentősen befolyásolja, hogy meddig tartanak a kijárási korlátozások, mennyire hatékonyak a költségvetési és gazdaságpolitikai intézkedések, és az is meghatározó tényező, hogyan tudják kiszolgálni az európai autógyárak a vásárlói igényeket.

Ezt jósolják a magyar használt autók áráról 1

A tapasztalat az, hogy a vevők jellemzően elhalasztották a vásárlást, most alapvetően a kényszereladások mozgatják a piacot, így egy-két autó jócskán áron alul találhat új gazdára. Amennyiben nem húzódnak el sokáig a korlátozások, és V-alakú válságról beszélhetünk, akkor rövid időn belül – akár már a harmadik, negyedik negyedévben visszatérhetnek a piacon megszokott értékesítési számok.

Persze, akadnak borúlátóbb jóslatok is, például U- vagy L-alakú válság esetén hosszabb ideig tarthat, amíg rendeződik a helyzet, de ezek a használtautó-piacra már az újautó-piacról áttérő vásárlók miatt kisebb hatással lesznek.

A válság lefutásának forgatókönyveitől függetlenül a fiatal használt autók értéke várhatóan általánosságban nem csökken, bár országonként eltérő lehet az árak alakulása. Az Egyesült Királyságban akár már az év végére helyreállhat a rend, és várhatóan Németországban is gyorsan rendeződik a gazdaság.

Ugyan a franciák, az olaszok és a spanyolok nehezebben lábalhatnak ki a krízisből, a használtautó-piacot náluk is kevésbé érinti majd a recesszió, és az esetükben is legfeljebb 5 százalék körüli, átmeneti maradványérték-csökkenéssel lehet számolni – állapította meg a használtautó-értékelő programjáról ismert Autovista Group (Eurotax) nemzetközi cégcsoport legutóbbi elemzése.

Ezt jósolják a magyar használt autók áráról 2

A Das WeltAuto szerint a hazai árakban nem tapasztalható a piacon komoly mozgás. A cég szerint további bizakodásra ad okot, hogy a bő tíz évvel ezelőtti válság idején sem esett a fiatal, nulla-hat év közötti használt autók értéke, így várhatóan erre a szegmensre ezúttal sem lesz ár szempontjából általánosságban jelentős hatással egy gazdasági krízis.

A kényszereladók miatt persze egy-két autó jócskán áron alul találhat új gazdára, de amint a korlátozások csökkennek, ismét erőre fog kapni a használtautó-forgalom. A gyengélkedő forintárfolyam miatt a külföldi kereskedők ismét megjelentek, és várhatóan elviszik a hosszabb állásidejű autókat.