A koronavírus-járvány miatt nagyon nehéz most egyedi megrendelésű új autókat kapni, inkább raktárkészletből lehet vásárolni, méghozzá jó áron – mondta egy interjúban Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) ügyvezető elnöke. Erdélyi szerint a piac az elmúlt évtizedekben nem szembesült a mostanihoz hasonló helyzettel, hogy egyszerre legyen kínálati és keresleti válság.
Ugyan az előbbi kevésbé mérvadó a raktárkészletek miatt, de ezzel együtt számításaik szerint minimum negyedével eshet az új autók forgalma idén.
Mivel az autógyárak még csak most indultak újra – ráadásul nem egységesen -, ezért korai arról beszélni, hogy milyen kedvezményeket adhat a gyártó, egyelőre kereskedői és importőri kedvezmények vannak, de ezek érvényesítését nagyban megnehezíti a forint gyengülése.
Erdélyi szerint az autóipar már a járvány előtt elkezdett átalakulni például a környezetvédelmi előírások szigorítása miatt, és most jelentős változások jöhetnek. Ez azt jelenti, hogy a termelés struktúrája, összetétele és a modellválaszték nagymértékben alkalmazkodni fog a környezetvédelmi szabályokhoz, másrészt pedig szembe kell nézni a koronavírus-járvány miatt elhúzódó értékesítési válsággal is.
Az MGE a napokban módosította 2020-ra vonatkozó előrejelzését a koronavírus-járvány gazdasági hatásai miatt, a korábban jelzett 155 ezer helyett már csak 118 ezer jármű forgalomba állítására lát esélyt az egész évet tekintve. A kishaszonjárműveknél 26 ezer helyett 22 ezer új jármű forgalomba állításával számolnak.