A koronavírus-járvány után újraindultak már ugyan a hazai autógyárak, de a termelési volumen még jócskán elmarad a válság előtti szinttől – írta a G7.

A várakozások szerint az idei második félévben is sokkal alacsonyabb fordulatszámon pörög majd a szektor, mint korábban. A lapnak nyilatkozó cégek elbeszélései alapján ráadásul az iparágban érezhetően vannak konfliktusok: miközben az autógyártók és a hozzájuk közelebb eső beszállítók a beszállítói láncok megszakadására panaszkodnak, a többieknél sokszor az csapódik le, hogy a multik saját állításuk szerint újraindultak, mégsem vásárolnak tőlük.

Egyszerűen nem igaz, hogy az ellátási láncok zavarai miatt nem termelnek az autógyárak. Mindenki bejelentette, hogy a két-háromhetes leállás után újraindul, de hazudnak, töredék teljesítménnyel kezdték újra a termelést, valójában nem kettő-három, hanem nyolchetes leállásról beszélünk”

– fogalmazott a G7 kérdésére egy számos autótípushoz alkatrészeket gyártó, közel kétszáz főt foglalkoztató autóipari beszállító cég vezetője még május közepén.

A véleménye pedig egyáltalán nem egyedi. Az elmúlt hetekben tíz, az ágazatban ténykedő vállalat tulajdonosával vagy vezetőjével beszéltek a lap újságírói, és közülük többen is – ha nem is ennyire markáns, de – hasonló véleményt fogalmaztak meg.

Volt olyan piaci szereplő, aki azt mondta, ilyen rendelésszint mellett legfeljebb három-négy hónapig bírja, június vége felé bedől. A kisebb tartalékkal rendelkező, a beszállítói láncban hátrébb lévő vállalatoknál pedig ennél is előbb bekövetkezhet ez.

Ez pedig láncreakciót indíthat el, hiszen ha egy alkatrész hiányzik, akkor leáll az egész gyártás. A magyarországi gyártók a G7-nek kivétel nélkül azt hangsúlyozták, hogy a vevői igényektől függ, hogyan ütemezik a termelés felfuttatását. Egyelőre nem túl jó hír, hogy az autóeladások nem igazán indultak be Európában.