Évek óta sarkallatos kérdése a budapesti tömegközlekedésnek a 3-as metrón uralkodó állapotok, a vonalon közlekedő, évekkel ezelőtt korszerűsített szerelvényeken ugyanis sokszor tapasztalható elviselhetetlen meleg vagy levegőtlenség, különösen a forró nyári napokon, amiben kulcsszerepet játszott az is, hogy az átépítés során a korábban jól működő szellőzőrendszert elhagyták, az utólag beépített axiál ventilátorok pedig nem segítettek a helyzeten.
A metrókocsik klimatizálása ezért szükségszerű lenne, ennek érdekében a BKV tavaly októberben szimpóziumot tartott a vasúti járművek légkondicionáló-berendezéseire szakosodott, potenciálisnak vélt gyártókat, és bemutatták a kocsik jellemzőit.
Csakhogy a klimatizáláshoz szükség lenne a korszerűsítést kivitelező Metrovagonmas engedélyére is, mivel a berendezés beszerelésének komoly garanciális vonzata van. Az oroszok azonban abba nem egyeztek vele, hogy valamelyik tartóelemet kiváltsák vagy a tetőre szereljék a légkondicionálót.
Az iho.hu viszont biztató fejleményről számolt be, miszerint az egyik, 6144-es számú, vezetőállás nélküli motorkocsiban már tesztelik a Thermo King berendezést a 3-as metró Kőér utcai telephelyén. Ezt a Combinókat is utólag légkondicionáló cég fejlesztette a metrókocsikhoz, ugyanakkor azt nem tudni, mely klímaberendezés-gyártók vállalkoztak a meglehetősen összetett feladat megvalósítására és a tervezésre.
Egyelőre nem tudni, hogy a 6144-es metrókocsi mikor kerül utasforgalomba – ez napok, akár hetek kérdése is lehet –, de a szakportál úgy értesült, a berendezés 5-6 Celsius-fokkal képes csökkenteni az utastér hőmérséklet, ráadásul folyamatosan szállítja az UIC által előírt frisslevegő-utánpótlást. Korai még örülni, hiszen amennyiben hihetünk a korábbi sajtóértesüléseknek, legkorábban jövő nyárra valósulhat meg a teljes klimatizálás, de a mostani fejlemény egy biztató első jelnek elkönyvelhető.