A koronavírus-járvány után az utolsó ütést vihetné be az autóiparnak, ha az EU tovább szigorítaná a károsanyag-kibocsátási előírásokat. „A személyautókra, kishaszongépjárművekre és a nagyhaszongépjárművekre 2030-ra kitűzött emissziós cél tartása mellett állunk ki” – jelentette ki a hétvégén a német autóipari vállalatok szakmai képviseleti szervezete, a Verband der Automobilindustrie (VDA) szóvivője. Már ennek a megvalósítása is hatalmas költséggel jár – tette hozzá.

Az emissziós határértékek további csökkentése teljes mértékben figyelmen kívül hagyná az autóipari konjunktúra drámai mértékű visszaesését és a koronavírus-válság következményeit. Minden további szigorítás már meghaladná az európai autóipar teherbírását, és munkahelyeket sodorna veszélybe jelentős klímavédelmi hozzájárulás nélkül.

A VDA szóvivője az Európai Bizottságnak a dpa hírügynökség számára ismertté vált új terveire reagált nyilatkozatával. A tervezetről a Süddeutsche Zeitung is beszámolt. Az Európai Bizottság nem kommentálta az értesüléseket.

Az EU az értesülések szerint a gépjárműforgalom károsanyag-kibocsátását 2021 és 2030 között 50 százalékkal tervezi csökkenteni. Eredetileg 2030-ig az emissziós értékeket 40 százalékkal csökkentették volna az 1990-eshez képest.

A környezetvédő szervezetek üdvözölték a gépjárműforgalmi emissziós értékek további csökkentéséről szóló elképzelést. A Bund für Umwelt und Naturschutz (BUND) szervezet közlekedési szakértője, Jens Hilgenberg a dpa hírügynökségnek adott hétvégi nyilatkozatában „klímapolitikai szempontból szükségesnek és egyúttal megvalósíthatónak is” nevezte az új autók kibocsátási határértékeinek 60 százalékos csökkentését 2030-ig.