A Magyar Autóklub (MAK) országos elnöksége érdemi együttműködést vár Karácsony Gergely főpolgármestertől a budapesti közlekedés, így többek között a kerékpársávok kérdésében – tudatta a szervezet az MTI-hez eljuttatott, csütörtöki közleményében.

A MAK egyetért a fővárosi forgalom csökkentésével a zöldebb, tisztább, élhetőbb környezet érdekében, ám ezt nem kizárólag az autósok érdeksérelmével, hanem a feltételrendszer kiegyensúlyozott megteremtésével és komplex együttes gondolkodással látja megvalósíthatónak.

Az élhető város előfeltételének tartja többek között

  • az M0 körgyűrű hiányzó szakaszának haladéktalan megépítését,
  • a belvárosi forgalomgeneráló beruházások mellőzését,
  • a lámparendszerek áteresztőképességének felülvizsgálatát,
  • továbbá a P+R parkolók bővítését.

A fővárosi kerékpársávok többsége „káros, balesetveszélyes” 1

A szervezet kulcsfontosságúnak látja, hogy a kerékpárosok bővülő jogai mellé kötelezettségek is járuljanak, „mert jelenleg a beazonosíthatatlanság előnyei révén jelentős részük szabályismeret hiányában, de legalábbis a jogkövetés szándéka nélkül közlekedik az utakon. Hasznos lenne nyilvántartás vezetése és felelősségbiztosítás rendszeresítése, az általuk okozott károk megtérülése érdekében”.

Kedvezményekkel oldaná meg a torlódások csökkentését, ideértve a home office munkavégzés, a lépcsőzetes munkakezdés és az elektronikus ügyintézés támogatását. „Ezeken a területeken mind a kormányzati, mind az önkormányzati szervezetek részéről lennének elvárható intézkedések” – hangsúlyozza álláspontját.

Felül kell vizsgálni és meg kell szüntetni a járványhelyzetet kihasználva ötletszerűen, valós társadalmi egyeztetés nélkül kialakított kerékpársávok jelentős részét. Többségük káros, fokozza a balesetveszélyt, a károsanyag-kibocsátást és társadalmi feszültséget keletkeztet, ami a rossz idő beálltával elviselhetetlenné válhat. Az élhető város modellje nem érhető el önmagában a kerékpáros közlekedés autóforgalom hátrányára történő támogatásával

– hívta fel a figyelmet az egyik legfőbb problémára a Magyar Autóklub, majd hozzátette, hogy hangsúlyt kellene helyezni a pozitív ösztönzés lehetőségére, például, hogy az autóját alkalmanként leállító sofőr kedvezményesen utazhasson a BKK járatain.

A fővárosi kerékpársávok többsége „káros, balesetveszélyes” 2

Elengedhetetlennek tartja az autóklub a valós társadalmi párbeszédet és az átgondolt döntés-előkészítést, ugyanis „mindezek hiányában minden voluntarista kezdeményezés kudarcra van/lesz ítélve”

„Csalódottan szembesültünk azzal, hogy minden pozitív kezdeményezésünk és együttműködési szándékunk ellenére a Fővárosi Főpolgármesteri Hivatallal érdemi együttműködésre nem volt lehetőségünk. (…) Felkérjük T. Főpolgármester Urat, hogy a Magyar Autóklub fenti javaslatait, állásfoglalását a döntés-előkészítés keretében a továbbiakban méltassa érdemi válaszra” – írja a szervezet a Fővárosi Főpolgármesteri Hivatalnak, a főpolgármesternek címzett nyílt levelében.

Budapesten az agglomerációval együtt több millió ember autózik, „kérjük a főváros vezetését, hogy az eddiginél nagyobb empátiával kezelje ennek a mértékadó tömegnek az érdekrendszerét” – zárta gondolatait a Magyar Autóklub elnöksége.