A bajor kormányfő Markus Söder pártja, a Keresztényszociális Unió (CSU) hétvégi online kongresszusán elmondott beszédében kiemelte, hogy ki kell jelölni egy időpontot, amikortól nem lehet forgalomba helyezni fosszilis energiaforrást felhasználó belső égésű motorral szerelt új autót – írja az MTI.

A Kaliforniában választott 2035 „nagyon jó dátumnak tűnik erre” – utalt a politikus az amerikai szövetségi állam kormányzója, Gavin Newsom minapi rendeletére, miszerint az éghajlatváltozás elleni küzdelem részeként 15 év múlva már csak üvegházhatású gázok kibocsátása nélkül működő autót helyezhető forgalomba.

Markus Söder szerint a következő másfél évtizednek a fosszilis energia korszakát lezáró átmeneti időszaknak kellene lennie, amelyben az állam a hagyományos meghajtási technológiát is támogatja.

Az elektromos meghajtású autók vásárlását támogató prémium bevezetése után ki kell dolgozni egy rendszert a leginkább környezetkímélő belső égésű motorral szerelt autók keresletének élénkítésére is. Be kell vezetni egy „recycling (újrahasznosítási) prémiumot vagy csereutalványt, hogy aki most megvásárolja a legmodernebb belső égésű motorral szerelt kocsit, az néhány év múlva hozzájuthasson egy még modernebb autóhoz” – mondta a bajor kormányfő.

Hangsúlyozta, hogy a klímaváltozás az emberiség történetének egyik legnagyobb kihívása, és a folyamat megfékezéséért mindent meg kell tenni.

Ezt a kötelezettséget a bajor alkotmányban is rögzíteni kell

– szögezte le Markus Söder, hozzátéve, hogy a klímaváltozás Bajorországot is erősen sújtja, és akkor is még a legnagyobb gondok közé tartozik majd, amikor már régen elmúlt a koronavírus-járvány.

Bajorországban is a hagyományos autók száműzésére készülnek 2

A szövetségi kormány – a CSU, a testvérpárt Kereszténydemokrata Unió (CDU) és a Német Szociáldemokrata Párt (SPD) koalíciója – a járvány gazdasági hatásait ellensúlyozó szolgáló programjának egyik elemeként megduplázta, 3000-ről 6000 euróra emelte az elektromos meghajtású kocsik vásárlását támogató állami finanszírozású árkedvezményt, az úgynevezett környezetvédelmi prémiumot, és elindított egy 2,5 milliárd eurós programot a töltőinfrastruktúra fejlesztésére, valamint egy kétmilliárd eurós prorgamot az autógyártók és a beszállítók új meghajtási technológiákkal kapcsolatos fejlesztéseinek támogatására.

A CSU a kezdetektől fogva sürgeti, hogy a német gazdaság legfontosabb ágazatai között számon tartott autóipar stabilizálása érdekében a hagyományos meghajtású új autók vásárlását is ösztönözzék közpénzből finanszírozott programokkal.

Ez a törekvés a koalíciós társak ellenállása miatt eddig nem vezetett eredményre. Markus Söder pártelnöki beszámolója a CSU online kongresszusán új megközelítést jelez, a párt politikájában első alkalommal jelent meg a hagyományos meghajtási technológiák csupán átmeneti időre szóló támogatásának, majd végleges kivezetésének gondolata.

A járműipar Bajorország gazdaságában is meghatározó: a tartományban van a BMW, az Audi és a MAN, valamint számos jelentős ágazati beszállító vállalat, köztük a Schaeffler központja. Az ágazat nagyjából 400 ezer embernek ad munkát a 13 millió lakosú tartományban.