Kettes szintű autonómia: hivatalosan így nevezi az autóipar a vezetőtámogatásnak azt a szintjét, amikor az autók már nem csak figyelmeztetnek a veszélyhelyzetekre, de bizonyos elemi szinten képesek bele is avatkozni a vezetésbe, hogy megelőzzék a bajt.
Mivel egyre több autó kínál ilyen technológiát, az EuroNCAP kidolgozott egy vadonatúj protokollt, amivel mérni tudja ezeknek a rendszereknek a működését. Három dolgot vizsgáltak: az egyik, hogy milyen hatékonyak ezek a rendszerek, a második, hogy mennyire könnyű együttműködni a részben önállóan közlekedő autóval, a harmadik pedig, hogy mekkora biztonsági tartalékkal dolgoznak a technológiák.
Az első magától értetődő: ide tartozik az adaptív tempomat hatékonysága, beleértve az esetleges táblafelismeréssel, navigációs rendszerrel kombinált, rugalmas sebességhatár-szabályozást; vagy hogy a sávelhagyást gátló rendszerek (ellenkormányzás, amint az autó átlépné a felfestést) továbbfejlesztésének számító, a járművet a sáv középvonalában tartó technológiák milyen finoman dolgoznak, és mennyire képesek megbirkózni a kanyarokkal, szinteltérésekkel.
A harmadik szempont sem kérdéses: mennyire hatékonyan reagál vészhelyzetben az autó (pl. megáll-e, ha gyalogos lép elé), mit csinál, ha a vezető nem reagál (pl. mert rosszul lett), illetve megfelelő időben képes-e riasztani a sofőrt, ha annak bármilyen okból vissza kell vennie az irányítást (mondjuk havazás miatt nem látható a felfestés, vagy koszosak lettek a kamerák lencséi).
Az igazán érdekes téma a második: az, hogy az autó mennyire pontosan és hatékonyan tájékoztatja a vezetőt, pontosan képes-e felmérni, ha a vezető nem figyel oda a vezetésre, illetve hogy a segédrendszerek a vezetővel együtt, vagy annak elképzeléseit felülírva dolgoznak-e – magyarul mennyire könnyű vagy nehéz a vezetőnek érvényesítenie saját akaratát, ha az nem egyezik az aktív vezetőtámogató rendszerével.
A tesztek első körében az alábbi eredmények születtek:
Kiváló (4-ből 4 pont)
A prémium kategória német képviselői ( a képre kattintva kiderül kik ezek) az elérhető legmagasabb pontszámot kapták, a műfaj jelenlegi legmagasabb szintjét képviselik.
Jó (4-ből 3 pont)
Mindössze egy vizsgált autó érte el ezt a minősítést, a Ford Kuga sikere bizonyítja, hogy tömegpiaci autón is létezhet kiváló vezetőtámogatás, még ha nem is olyan kifinomult, mint a felső kategóriában.)
Mérsékelt (4-ből 2 pont)
A Tesla Model 3 túlságosan agresszív beavatkozásával érdemelt ki elmarasztalást, a Volvo V60 pedig, amely annak idején az elsők között valósított meg ilyen rendszereket, azt példázza, hogy milyen gyorsan avulnak el manapság a megoldások, és hogy milyen fontos (volna) a technológia folyamatos, gyakori és alapos frissítése.
Kezdetleges (4-ből 1 pont)
Kisautók, nagy ígéretekkel: ma már viszonylag olcsón hozzájuthatunk félig önvezető technológiákhoz, ám ahogy a Renault Clio és a Peugeot 2008 példája mutatja, ezektől nem várhatunk el sokat.