A szabályozás szerint november 15-én a magyar benzinkutaknak át kell állniuk a téli szabvány szerinti üzemanyagokra, ezekkel hidegebb időben is könnyebben indulnak járműveink. Ám 2020-ban a Magyar Ásványolaj Szövetség tagvállalatai a tavaszi nehézségek nyomán már a 15-i határidő előtt átálltak a téli üzemanyagokra – írja a Pénzcentrum.
Miben is különbözik a téli és a nyári üzemanyag?
Az egyik legfontosabb dolog, ami a váltást szükségessé teszt, a hidegszűrhetőségi határhőmérséklet. Ez azt mutatja meg, hogy mi az a hőmérsékleti érték, amelynél már olyan mértékben lecsökken a gázolaj szűrhetősége (a parafin kiválása miatt), hogy az üzemanyagszűrőn nem tud átmenni. Amely azt eredményezi, hogy nem indul be a motor – magyarázza Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára.
A téli időszakban egy hidegindíthatóságot javító adalékot adnak a gázolajhoz, így a határhőmérséklet eléri a szabványban előírt -20 Celsius-fokot. A nyári minőségben egyébként -5 Celsius-fok ez a határérték, úgyhogy akkor sem kell aggódni, ha a váltás előtti időszakban esetleg már hidegebb idő van. A -20 fokos szabványértékre még rá is szoktak hagyni valamennyit, hogy az üzemanyag biztonsággal teljesítse a követelményeket. Általában -23 Celsius-fok körüli hidegindítási határértékre adalékolják a gázolajat.
Mi a helyzet a prémium üzemanyagokkal?
A prémium üzemanyagok, amelyeket bizonyos töltőállomások még alacsonyabb vállalt hidegtűréssel hirdetnek, akár -30 Celsius-fokig is képesek működtetni a dízelmotorokat. Ezeket az üzemanyagokat akkor mindenképp érdemes használni, ha olyan helyre megyünk, ahol éjszaka tudhatóan -20 fok alá is lecsökkenhet a hőmérséklet.
A szakember azt is elárulta, lényegesen komolyabb feladat a téli-tavaszi átállás, mint az őszi-téli. Ennek alapvetően az az oka, hogy a téli időszakban a benzinek lényegesen több könnyű, illékonyabb komponenst tartalmaznak, így a gőznyomásuk magasabb, hogy megkönnyítsék a téli indítást. Ez a nyári időszakban már kockázatot jelenthet, ezért kerülendő ekkor a több illékony komponenst tartalmazó, így könnyebben párolgó téli benzin tárolása.