A Porsche 1965-ben mutatta be a világ első „biztonsági kabrióját”, a masszív bukócsővel szerelt Targát. Ennek egyik korai példánya két éven állt egy dortmundi Porsche kereskedésben, majd eladták egy észak-amerikai vevőnek. 1977-ig használatban volt, majd 40 éven át álldogált egy ajtó nélküli garázsban, ponyva alatt, mire valaki rátalált.

Negyven évig rohadt az autó, ez lett belőle 1

A jó hír, hogy a gazdag felszereltségű autó hiánytalan volt: megvolt a Webasto kiegészítő fűtőrendszer, a Blaupunkt Köln rádió, az eredeti sötétített üvegek, a halogén ködlámpák és a külső hőmérő. Az állapota viszont borzalmas volt, a bőrkárpittól a fémlemezekig bezárólag.

Mivel azonban igazi ritkaságról van szó (a Porsche mindössze két éven át gyártotta a rövid tengelytávú S motoros, legombolható hátsó szélvédős Targát, és ez idő alatt összesen 925 ilyen autót készítettek), a gyár restauráló műhelye lelkesen fogott hozzá a felújításhoz.

Negyven évig rohadt az autó, ez lett belőle 17

Egy ilyen autóhoz az eredeti mütyürök (kábelszorítók, tömítések, egyéb apróságok) felkutatása a legnagyobb feladat. Átlagos szerviz ilyenkor szétnéz az utángyártott alkatrészek piacán, a gyári műhelynek viszont 60 ezer darabos raktára van, ahonnan csak előhúzták a hiányzó darabokat.

Nagyobb problémát jelentett a vászontető-háromszög pótlása: az ügyfélnek ugyanis nem volt kedvére a modern anyag tapintása, ezért a Porsche külön legyártatott neki egy pótlást. A fáradságos munka eredménye, hogy a következő hasonló projekthez már van hova nyúlniuk.

Negyven évig rohadt az autó, ez lett belőle 18

A felületkezelés terén is különösen igényes volt a vevő: a modern porszórt korrózióvédelem helyett az eredeti bevonatot követelte meg, amit kikeverni és felvinni is macerásabb volt – így viszont hitelesebb az eredmény.

A karosszériával mintegy 1000 munkaórát dolgoztak a műhelyben, majd felvitték a felületre az eredeti színkódú fényezést. Erre lemosható védőréteget vitetett fel az ügyfél, hogy a mindennapokban ne kelljen aggódnia a sérülések miatt – igen, a mindennapokban, mert az autó nem gyűjteményben fog porosodni, hanem napi használatban lesz.

Negyven évig rohadt az autó, ez lett belőle 19

A gyár több mint három éven át dolgozott az autóval, az ügyfél pedig annyira elégedett, hogy rögtön rájuk bízta következő autóját: egy korai 928-ast.

Porsche 911 S Targa (1967) műszaki adatok                                             

H x Sz x M (mm) 4163/1610/1320
Tengelytáv (mm) 2211
Saját tömeg (kg) 1030
Hengerek száma, elrendezése 6, boxer
Sebességváltó 5 fokozatú kézi
Lökettérfogat (cm3) 1991
Max. teljesítmény (LE/ford) 160/6600
Max. forgatónyomaték (Nm/ford) 179/5200
Üzemanyag-fogyasztás (l/100km) 10,2
Gyorsulás 0-100 km/óra (mp) 7,6
Végsebesség (km/óra) 225
Eredeti alapár (DM) 25 880