Ahogy tegnap a Vezess is megírta, a norvég közlekedési tájékoztatási tanács (OFV) jelentése szerint a 2020. naptári évben eladott új autók 54,3 százaléka tisztán elektromos (akkumulátoros) volt Norvégiában. Ez új világcsúcs, és elképesztő eredmény annak fényében, hogy 10 évvel ezelőtt az arány mindössze 1% volt. Az országban 141 412 új autót adtak el, ebből 76 789 volt tisztán villanymotoros.

Ennél is több is van egyébként ebben a történetben, amint azt az alábbi ábra mutatja:

Az ország, ahol az autók háromnegyedéhez konnektor kell 1

Jól látható, hogy míg 10 éve Norvégia, ahol a mai napig rém drága a fosszilis üzemanyag, a francia és olasz piacokhoz mérhetően preferálta a dízel autókat: mára ezek aránya 9 százalékra apadt. Ehhez képest jóval kisebb a benzinmotoros modellek fajlagos visszaesése, bár feltűnő, hogy egyetlen év alatt megfeleződött az állományuk.

Ami a full hibrideket illeti, némi növekedés után visszaestek az öt évvel ezelőtti szintre. Annál jobban pörögnek a plug-in hibridek, amelyek a tisztán elektromos autókkal együtt az eladások háromnegyedét teszik ki!

Norvégia egyébként már 2025-től be kívánja tiltani a belső égésű motorral szerelt járművek értékesítését, és ennek érdekében jelentős adókedvezményekkel támogatja az akkumulátoros villanyautók vásárlását. Az eladások egyébként az év végén gyorsultak fel: 2020 decemberében minden három eladott autóból kettő elektromos volt!

Az eladásokat az Audi vezette, az e-tron maga mögé szorította a Tesla Model 3-ast.

A várakozások szerint 2021 végére elérheti a 65 százalékot a villanyautók piaci részesedése.