Ki tudja, visszapillantva hogyan értékeli az emberiség 2020-at: most így, a közvetlen közelből egyelőre sorsfordítónak tűnik. Amint az emberi civilizációt megállásra kényszerítette a koronavírus-járvány, megváltoztak a prioritásaink. Tudatosabbá váltunk: a korlátozások súlya alatt felértékelődött az önmegvalósítás jelentősége, és sokan ráébredtünk, hogy ideje a kezünkbe venni azoknak a dolgoknak az irányítását, amelyek felett még rendelkezhetünk.

A XXI. század harmadik évtizedének küszöbén mi sem tanúskodhat minderről pontosabban, mint az emberiség online keresési szokásai. A Google által közzétett adatokból kiderül, hogy mi érdekelt bennünket, karanténba zárt, korlátozások közé kényszerített embereket a leginkább 2020-ban.

Európa BMW-hívő, a világ a Toyotát imádja 1

Egyszerre meglepő és reményt keltő, hogy 2020 egyik leggyakrabban előforduló keresési kifejezése a „naplemente a közelemben” volt. Amint a modern civilizáció cserben hagyni látszott az emberiséget, az örökké velünk élő, ám az elmúlt időkben egyre inkább elhanyagolt természetben kerestünk menedéket. Szintén gyakori keresési kifejezés volt a „hogyan tréfáljuk meg a szülőket?”, bizonyítva, hogy a kényszerű összezártság idején is a humor a legjobb feszültségoldó, a világon eluralkodó fejetlenségre pedig mi sem jellemzőbb, mint hogy rengetegen pötyögték be a keresősorba a „milyen nap van ma?” mondatot. Minden eddiginél többen kerestek rá a köszönetnyilvánítás módjaira, megtanultunk kenyeret sütni és hajat vágni, és a múlthoz való visszatérés helyett egyre inkább a jövő felé, a világ új irányba terelésére koncentráltunk.

Mindezek a trendek az autópiaci keresésekben is érvényesültek. Egy pénzügyi és biztosítási szolgáltatások összehasonlítására szakosodott weboldal, az ausztrál Compare the Market összegyűjtötte és országos bontásban rangsorolta az egyes autómárkákra irányuló globális kereséseket.

Európa BMW-hívő, a világ a Toyotát imádja 2

A Google Trends adatain alapuló, a világ 158 országára kiterjedő elemzés szerint 2020-ban messze a Toyota volt a leggyakrabban guglizott autógyártó: minden harmadik országban a japán autógyártó vezette az online keresések rangsorát. 2019-ben ennél is nagyobb előnnyel nyerte meg a keresési versenyt a BMW, amely azonban most visszaesett a második helyre – Európában továbbra is a bajorok számítanak a kedvencnek, de ez kevés volt a globális győzelemhez.

A listákat böngészve egyébként egy sor érdekességre bukkanhatunk. Ilyen például, hogy a Lexus az arab mintaállam Ománban és a mélyről felkapaszkodó Kambodzsában egyaránt kedvenc tudott lenni; hogy az Alfa Romeo a kínai és tadzsik internetezők preferált márkája; hogy a mélyszegénységben élő Etiópiában a francia Alpine sportautó-márkára keresnek rá a legtöbben, vagy hogy a kubaiak megrögzött Peugeot-rajongók.

Európa BMW-hívő, a világ a Toyotát imádja 8