Mivel kezded az utazást, miután beültél az autóba, mondjuk egy téli reggelen? A jegesedés ellen bekapcsolod az ablakfűtést, a pára ellen a klímaberendezést, a hideg ellen az ülés- és kormányfűtést. Aztán jöhet a világítás, majd mehet a telefon a tartókonzolba, és amíg betölt a navigációs program, az USB töltőt is csatlakoztatod.
Mindezt jól teszed: a megfelelő látási viszonyok életbevágóan fontosak, a didergés elvonja a figyelmedet a forgalomról, a modern navigációs rendszerek pedig segítenek elkerülni a dugókat.
Mégis azt tanácsoljuk, legközelebb gondold át, mielőtt ezt a rutint levezényled. Pontosabban nem mi, hanem a német autóklub, az ADAC, akik kimérték, mennyit fogyasztanak ezek a rendszerek – mert hiszen a fent felsorolt berendezések mindegyike energiát alakít át egyik formájából a másikba.
Az alapszabály, hogy 100 watt teljesítményt 100 kilométeren egy deciliter üzemanyagból lehet kihozni. A mért értékeket az alábbi táblázat tartalmazza. Szorozd be az aktuális üzemanyagárakkal (legyen mondjuk 400 Ft/liter), és rögtön kiderül, mibe kerül a kényelem.
Egy fontos dolgot azonban ne feledj: inkább költs pár száz forintot a szélvédő páramentesítésére havonta, mint pár százezret azoknak a baleseti károknak a javíttatására, amit azért szenvedtél el, mert nem láttál ki a kocsiból.
Fogyasztó | Teljesítmény (W) | Üzemanyag-fogyasztás (liter/100 km) |
Kiegészítő fűtés | akár 2000 | akár 2,000 |
Fűthető első és hátsó szélvédő | 800 | 0,800 |
Szellőzés, középső fokozat | 170 | 0,170 |
Tompított világítás | 125 | 0,125 |
Ködfényszóró | 110 | 0,110 |
Ülésfűtés | 100 | 0,100 |
USB töltő | akár 100 | 0,100 |
Kormányfűtés | 50 | 0,050 |
Fűthető külső visszapillantó tükör | 40 | 0,040 |
Szivargyújtó | akár 180 | 0,180 |
Zárófény és hátsó ködfény | 35 | 0,035 |
Rádió | 20 | 0,02 |
GPS | 10 | 0,01 |