Ahhoz, hogy a Tesla meghódítsa a világot, sem autóipari tradíciókra, sem kiváló minőségre, sem tetszetős formatervre nem volt szüksége: elég volt annyi, hogy olyasvalamit kínált, amit senki más. Tulajdonképpen az a megdöbbentő, hogy a fenti paraméterek mindegyikével rendelkező autógyártóknak miért tartott (illetve miért tart még mindig) ilyen sokáig, hogy reagáljanak az amerikai márka kihívására.

Ez a német autó még a Tesla-hívőket is meggyőzheti 1

Az Audi mindenesetre elmondhatja magáról, hogy lépett, méghozzá meglehetősen határozottan. A frissen bemutatott e-tron GT azokat a villanyautó-kedvelőket szólítja meg, akik nem hisznek a szabadidőjárművekben (ha hinnének, ott van nekik az e-tron és az e-tron sportback), mégis nagy formátumú emissziómentes autóra vágynak.

 

A formátum ez esetben megkérdőjelezhetetlen: a 499 cm hosszú, 196 cm széles, mindössze 141 cm magas Audi e-tron GT (az Audi A7 Sportback 17 mm-rel magasabb!) egy utcára tévedt Manga-autó. Azon sem lepődnénk meg, ha menet közben folyamatosan alakulna, változna a megjelenése.

Ez a német autó még a Tesla-hívőket is meggyőzheti 69

Túlhangsúlyozott vállak, organikus formák, váratlan letörések rajzolják ki a sziluettjét, egyszerre elegáns és agresszív, futurisztikus és primitív. Minimálisak a változások a 2018-as formatanulmányhoz képest, a 0,24-es közegellenállási együttható kiváló, ha nem is kivételes.

A hatalmas méretekhez viszonyítva kifejezetten szerény, 405 literes a csomagtartó – és még rosszabb a helyzet az RS e-tron GT modell esetében, ahol csak 366 liternyi helyet találunk a farban, a többit elfoglalja a Bang&Olufsen csúcshifi mélynyomója. Az orrban további 85 literes üreg várja az apróbb csomagokat.

Ez a német autó még a Tesla-hívőket is meggyőzheti 70

Ne feledjük azonban, hogy ezek az értékek teljesen lényegtelenek: az ötméteres karosszéria pusztán a presztízst szolgálja, az e-tron GT tekintélyes hatótávolsága (487 km az e-tron GT quattro, 472 km az RS e-tron GT esetében) és a villámgyors tölthetőség (5 perc alatt felvehető 100 km-re elegendő energia, 5-80%-ra 22,5 perc alatt tölthető) ellenére nem nagy távolságok megtételére született. Az e-tron GT-t olyanoknak ajánlja az Audi, akik számára nem gond több autót is fenntartani…

Ez a német autó még a Tesla-hívőket is meggyőzheti 71
Ez a német autó még a Tesla-hívőket is meggyőzheti 72

A 800 voltos lítiumion akkumulátorcsomag nettó (hasznos) kapacitása 85 kWh; tölteni 11 kW-tól egészen 270 kW-ig tudjuk (már ha találunk az utóbbira alkalmas villámtöltőt). Mindkét oldalon találunk váltóáramú csatlakozót, egyenáramú aljzat csak a jobb oldalra került. A padló alatt elhelyezett akkucsomag 33 modulját úgy rendezték el, hogy a hátsó utasok lábfeje kényelmesen elférjen az első ülések alatt – a 290 centis tengelytávval együtt így fejedelmi a helykínálat, ígéri a gyártó.

Ez a német autó még a Tesla-hívőket is meggyőzheti 73
Ez a német autó még a Tesla-hívőket is meggyőzheti 74

 

 

A mélyen ülő akkumulátoregység közel ideális tömegeloszlást eredményez. Az akkumulátor védelmére és a karosszéria szilárdítására egyaránt szolgáló alumínium tartókeret aljában, üreges kompozit szerkezetben mozog a hűtőfolyadék: összesen négy hűtőkör gondoskodik a nagyfeszültségű komponensek megfelelő temperálásáról; ezeket az igénybevételtől függően összeköti vagy szeparálja a vezérlés. Az akkumulátor tehermentesítésére szolgál az alapfelszerelésként kínált hőszivattyú, amely a nagyfeszültségű komponensek hőveszteségével fűti az utasteret.

Ez a német autó még a Tesla-hívőket is meggyőzheti 75

A Tesla Model S irracionális gyorsaságát ugyan nem éri el, de normál mércével mérve lélegzetelállító az Audi e-tron GT dinamizmusa: az alapmodell 4,1, az RS 3,3 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára, a végsebesség 245, illetve 250 km/óra. Mindkét modellváltozat összkerékhajtású, az első tengelyt mindkettőjüknél egy 238 lóerős villanymotor hajtja. A hátsó azonban nem azonos: az e-tron GT quattro esetében 435 lóerőt, az RS e-tron GT-nél viszont 456 lóerőt ad le.

Ez a német autó még a Tesla-hívőket is meggyőzheti 76

A névleges különbség mindössze 21 lóerő, ám tudjuk, hogy a részben vagy teljesen elektromos hajtásláncoknál a hangoláson múlik minden. Az alapmodell összteljesítménye így „csak” 476 lóerő, míg az RS nevéhez méltóan 598 lóerőt bocsát pilótája rendelkezésére. A rendszernyomaték 630, illetve 830 Nm. Mindkét hajtáslánc „túltölthető”: a rajtautomatika aktiválásakor 2,5 másodpercen át nagyobb teljesítménnyel (530, illetve 646 lóerővel) gazdálkodhatunk.

Ez a német autó még a Tesla-hívőket is meggyőzheti 77

Egy high-tech elektromos gran turismóhoz felső kategóriás futómű dukál. Alapfelszerelés a háromkamrás légrugózás, opcióként kérhető hátsókerék-kormányzás, illetve aktív zárható hátsó differenciálmű (0-100% zárással). A keréktárcsák akár 21 colosak, a féktárcsák 420 mm-esek lehetnek; utóbbiak az alapmodellben acélból, az RS-ben öntöttvasból készülnek.

A légrugózás (az RS esetében szériakivitelben) lefelé 22, felfelé 20 mm-rel tudja módosítani a szabad hasmagasságot. Az egyes kamrák külön-külön szabályozhatók, összhangban az adaptív lengéscsillapítókkal, amellyel közös vezérlésen osztoznak. A hátsó kerék legfeljebb 2,8 fokkal fordítható el, 70 km/óra alatt az első kerekekkel ellentétes, 8 km/óra felett azokkal azonos irányban.

Ez a német autó még a Tesla-hívőket is meggyőzheti 78

Az e-tron GT az Audi R8-assal közös gyártósoron, a 100 százalékban szénsemleges működésű Böllinger Höfe-i üzemben készül. Az autó minden egyes példánya 40 kilométeres tesztkörön vesz részt, mielőtt átadásra alkalmasnak nyilvánítják.

Az üléshelyzet sportosan alacsony, a padlókonzol széles, a középkonzol a vezető felé fordul. A műszerfal vízszintesen tagolt. A tradicionális bőr és Alcantara kiváltására szolgáló üléskárpitok (Kaskade, Dinamica) és a padlószőnyeg (Econyl) egyaránt újrahasznosított műanyagból készültek – egy komplett Kaskade üléscsomag például 119 darab PET-palacknak ad új életet és értelmet, míg az Econyl halászháló, kárpitanyag és gyártási hulladék felhasználásával készül.

Ez a német autó még a Tesla-hívőket is meggyőzheti 79

Az alapmodellért 99 800 eurót, az RS verzióért 138 200 eurót kérnek el Németországban, mínusz a kedvezmények. Ez 360 forintos árfolyamon számolva nagyjából 36, illetve 50 millió forintnak felel meg, ami persze nem jelent semmit; a modell hazai áráról és bevezetéséről még nincsenek információink.

Kattints ide, ha megnéznéd a modellpárost bemutató videókat!