„Lássuk mi van a motorháztető alatt” – mondta a műsorvezető hölgy a Porsche 911 GT3 kedd délutáni online világpremierjén, majd odasétált a kocsi orrához. Ám ez a vicces közjáték sem tudta elfedni, hogy a stuttgarti gyártónak sikerült ismét fantasztikus sportmodellt alkotnia.

A Le Mans-i győztes Porsche 911 RSR versenyautóból származó, kettős keresztlengőkaros első felfüggesztés, hattyúnyakas hátsó légterelő és brutális diffúzor; a 911 GT3 R és 911 GT3 Cup modellekből átemelt négyliteres, 510 lóerős, hathengeres motor, és persze végletekig tökéletesített alkatrészek teszik a Porsche 911 aktuális szériájának legkifinomultabb, legütőképesebb tagjává az új Porsche 911 GT3-at.

 

Az új Porsche 911 GT3 épp csak nem versenyautó 1

A motor legfőbb ütőkártyája az elképesztő forgási kedv: ahogy közvetlen elődje, ez is 9000/percig képes pörögni, miközben 10 lóerővel többet ad le, mint a hatodik GT3 hathengerese. A forgatónyomaték szintén egy tízessel (460-ról 470 Nm-re) nőtt. Ez a motor ugyanis – ellentétben a 911 többi motorjával – nem kap turbót, továbbra is szívó kivitelű.

A hozzá kapcsolódó kipufogórendszer könnyebb, mint az előző generációé, pedig két benzin részecskeszűrő is van benne – hiszen az autót minden exkluzivitása ellenére utcai használatra szánják, ezért például megmaradt benne az alap 911 futóműemelő funkciója, GPS memóriástul. Az öt lengőkaros hátsó felfüggesztésnél is megőrizték a hátsókerék-kormányzás funkciót, amely +- 2 fokkal módosítja a kerekek állását.

Az új Porsche 911 GT3 épp csak nem versenyautó 69

Az autó alapkivitelben hatfokozatú kézi sebességváltóval kerül forgalomba; ebben a kivitelben 320 km/órára képes, míg a külön rendelhető, motorsport hangolású, hétfokozatú PDK váltóval „csak” 318 km/óra a végsebesség. Utóbbival viszont fürgébb: a dupla kuplungos váltóval szerelt GT3 álló helyzetből 3,4 mp alatt gyorsul 100 km/órára, míg a kézi váltóval 3,9 másodpercet vesz igénybe a gyakorlat. 200 km/órára 10,8, illetve 11,9 másodpercig tart a gyorsulás. Annak ellenére fürgébb a PDK-s verzió, hogy 17 kilóval többet kell cipelnie (1435 v 1418 kg) – a kézi váltós modell esetében tehát 2,8 kiló esik minden egyes lóerőre!

Az új Porsche 911 GT3 épp csak nem versenyautó 70
Az új Porsche 911 GT3 épp csak nem versenyautó 71

A kedvező tömegérték elérése érdekében az első burkolat, a hatalmas hátsó szárny és a hátsó kerékdobok karbon kompozitból, az ablakok könnyített üvegből készültek; a központi anyás, kovácsolt keréktárcsákon és a hátsó ülések helyét takaró fedélen további kilókat spóroltak. A már említett kipufogórendszer 10 kilogrammal könnyíti az autót. A tetőlemez is lehet szénszálas kompozit, de ezt külön kell kérni (és fizetni). A 380 helyett 408 mm-es első féktárcsák 17 százalékkal kevesebbet nyomnak, mint az elődmodellben.

Kis 911 GT3-történelem

Az első 911 GT3 1999-ben mutatkozott be. A 996-os modellre épülő, homologizációs céllal épített,  extrém könnyű sportkocsi 3,6 literes motorja 360 lóerőt adott le. 2004-től frissült a modell, a teljesítmény 381 lóerőre nőtt. A következő generáció 2006-ban mutatkozott be; a Type 997-ből kifejlesztett modell 415 lóerős volt, 2009-ben 435 lóerőre emelték a teljesítményt. 2013-ban debütált utódjának motorja már 475 lóerővel szórakoztatta pilótáját, majd 2015-ben, két évvel később a lökettérfogatot 3,8-ról 4,0 literre emelték, és ezzel kerek 500 lóerőre nőtt a teljesítmény.

Az új Porsche 911 GT3 épp csak nem versenyautó 72

A 2021-es 911 GT3 közegellenállási együtthatója annak ellenére nem kimagaslóan rossz (0,34), hogy a mérnökök egyértelműen a leszorítóerőre összpontosítottak, és ezért a 911 RSR megoldásait alkalmazták. Az autót kanyarban valósággal az aszfaltra préseli az aerodinamika. A leszorítóerő pontos értékét nem adták meg, de azt elárulta a gyár, hogy a diffúzor négyszer akkora erővel szívja lefelé az autót, mint az elődé. A 200 km/óránál mért, teljes leszorítóerő pedig a kézzel állítható hátsó szárny alaphelyzetében 50, a csak pályán használható verseny pozícióban pedig 150 százalékkal nagyobb, mint a GT3 hatodik kiadásánál volt.

Az új Porsche 911 GT3 épp csak nem versenyautó 73

A műszerezettség megegyezik a mezei 911-esekével, újdonság viszont a Track megjelenítő funkció. Ilyenkor a 10 ezer/percig skálázott fordulatszámmérő két oldalán színes sávok, illetve villanófény segíti a pontos váltást, illetve olyan információk is leolvashatók a fordulatszámmérőtől balra és jobbra található kijelzőkről, mint az abroncsnyomás, az olajnyomás, az olaj- és vízhőfok, valamint az üzemanyagszint. Benzinből alaphelyzetben 65 litert visz magával az autó, de ha az ügyfél túraversenyekben gondolkodik, kérhet 90 literes tartályt is.

Aki persze így tesz, jobb ha a felár nélküli clubsport csomagot is megrendeli: ebben bukókeret, hatpontos biztonsági öv a vezető oldalán, akkumulátor főkapcsoló, valamint kézi tűzoltó berendezés található.

Az új Porsche 911 GT3 épp csak nem versenyautó 74

Ezzel nincs még vége az extráknak: az opciós listán festetlen, szénszálas tetőlemez, szénszálas külső tükörházak, sötétített mátrix LED fényszórók, illetve piros vagy kék színűre festett peremű keréktárcsák is szerepelnek. Az utastérben a karosszéria színére (vagy bármilyen tetszőleges színre) festett műszer- és óralapok, biztonsági övek és dekorelemek is kérhetők. Ugyanez a szín köszönhet vissza annak a titán tokos Porsche Design kronográfnak a számlapján, amelyet csak a 911 GT3-vásárlók rendelhetnek meg.

Az új Porsche 911 GT3 épp csak nem versenyautó 75

Mindez remekül hangzik, de a Porsche pontosan tudja, hogy mivel tudja meggyőzni potenciális vevőit: a Nordschleifén tesztelte újdonságát. Az eredményekről ide kattintva olvashatsz.

Ha pedig videón is megnéznéd az autót, kattints ide.