„Lássuk mi van a motorháztető alatt” – mondta a műsorvezető hölgy a Porsche 911 GT3 kedd délutáni online világpremierjén, majd odasétált a kocsi orrához. Ám ez a vicces közjáték sem tudta elfedni, hogy a stuttgarti gyártónak sikerült ismét fantasztikus sportmodellt alkotnia.
A Le Mans-i győztes Porsche 911 RSR versenyautóból származó, kettős keresztlengőkaros első felfüggesztés, hattyúnyakas hátsó légterelő és brutális diffúzor; a 911 GT3 R és 911 GT3 Cup modellekből átemelt négyliteres, 510 lóerős, hathengeres motor, és persze végletekig tökéletesített alkatrészek teszik a Porsche 911 aktuális szériájának legkifinomultabb, legütőképesebb tagjává az új Porsche 911 GT3-at.
A motor legfőbb ütőkártyája az elképesztő forgási kedv: ahogy közvetlen elődje, ez is 9000/percig képes pörögni, miközben 10 lóerővel többet ad le, mint a hatodik GT3 hathengerese. A forgatónyomaték szintén egy tízessel (460-ról 470 Nm-re) nőtt. Ez a motor ugyanis – ellentétben a 911 többi motorjával – nem kap turbót, továbbra is szívó kivitelű.
A hozzá kapcsolódó kipufogórendszer könnyebb, mint az előző generációé, pedig két benzin részecskeszűrő is van benne – hiszen az autót minden exkluzivitása ellenére utcai használatra szánják, ezért például megmaradt benne az alap 911 futóműemelő funkciója, GPS memóriástul. Az öt lengőkaros hátsó felfüggesztésnél is megőrizték a hátsókerék-kormányzás funkciót, amely +- 2 fokkal módosítja a kerekek állását.
Az autó alapkivitelben hatfokozatú kézi sebességváltóval kerül forgalomba; ebben a kivitelben 320 km/órára képes, míg a külön rendelhető, motorsport hangolású, hétfokozatú PDK váltóval „csak” 318 km/óra a végsebesség. Utóbbival viszont fürgébb: a dupla kuplungos váltóval szerelt GT3 álló helyzetből 3,4 mp alatt gyorsul 100 km/órára, míg a kézi váltóval 3,9 másodpercet vesz igénybe a gyakorlat. 200 km/órára 10,8, illetve 11,9 másodpercig tart a gyorsulás. Annak ellenére fürgébb a PDK-s verzió, hogy 17 kilóval többet kell cipelnie (1435 v 1418 kg) – a kézi váltós modell esetében tehát 2,8 kiló esik minden egyes lóerőre!
A kedvező tömegérték elérése érdekében az első burkolat, a hatalmas hátsó szárny és a hátsó kerékdobok karbon kompozitból, az ablakok könnyített üvegből készültek; a központi anyás, kovácsolt keréktárcsákon és a hátsó ülések helyét takaró fedélen további kilókat spóroltak. A már említett kipufogórendszer 10 kilogrammal könnyíti az autót. A tetőlemez is lehet szénszálas kompozit, de ezt külön kell kérni (és fizetni). A 380 helyett 408 mm-es első féktárcsák 17 százalékkal kevesebbet nyomnak, mint az elődmodellben.
Kis 911 GT3-történelem
Az első 911 GT3 1999-ben mutatkozott be. A 996-os modellre épülő, homologizációs céllal épített, extrém könnyű sportkocsi 3,6 literes motorja 360 lóerőt adott le. 2004-től frissült a modell, a teljesítmény 381 lóerőre nőtt. A következő generáció 2006-ban mutatkozott be; a Type 997-ből kifejlesztett modell 415 lóerős volt, 2009-ben 435 lóerőre emelték a teljesítményt. 2013-ban debütált utódjának motorja már 475 lóerővel szórakoztatta pilótáját, majd 2015-ben, két évvel később a lökettérfogatot 3,8-ról 4,0 literre emelték, és ezzel kerek 500 lóerőre nőtt a teljesítmény.
A 2021-es 911 GT3 közegellenállási együtthatója annak ellenére nem kimagaslóan rossz (0,34), hogy a mérnökök egyértelműen a leszorítóerőre összpontosítottak, és ezért a 911 RSR megoldásait alkalmazták. Az autót kanyarban valósággal az aszfaltra préseli az aerodinamika. A leszorítóerő pontos értékét nem adták meg, de azt elárulta a gyár, hogy a diffúzor négyszer akkora erővel szívja lefelé az autót, mint az elődé. A 200 km/óránál mért, teljes leszorítóerő pedig a kézzel állítható hátsó szárny alaphelyzetében 50, a csak pályán használható verseny pozícióban pedig 150 százalékkal nagyobb, mint a GT3 hatodik kiadásánál volt.
A műszerezettség megegyezik a mezei 911-esekével, újdonság viszont a Track megjelenítő funkció. Ilyenkor a 10 ezer/percig skálázott fordulatszámmérő két oldalán színes sávok, illetve villanófény segíti a pontos váltást, illetve olyan információk is leolvashatók a fordulatszámmérőtől balra és jobbra található kijelzőkről, mint az abroncsnyomás, az olajnyomás, az olaj- és vízhőfok, valamint az üzemanyagszint. Benzinből alaphelyzetben 65 litert visz magával az autó, de ha az ügyfél túraversenyekben gondolkodik, kérhet 90 literes tartályt is.
Aki persze így tesz, jobb ha a felár nélküli clubsport csomagot is megrendeli: ebben bukókeret, hatpontos biztonsági öv a vezető oldalán, akkumulátor főkapcsoló, valamint kézi tűzoltó berendezés található.
Ezzel nincs még vége az extráknak: az opciós listán festetlen, szénszálas tetőlemez, szénszálas külső tükörházak, sötétített mátrix LED fényszórók, illetve piros vagy kék színűre festett peremű keréktárcsák is szerepelnek. Az utastérben a karosszéria színére (vagy bármilyen tetszőleges színre) festett műszer- és óralapok, biztonsági övek és dekorelemek is kérhetők. Ugyanez a szín köszönhet vissza annak a titán tokos Porsche Design kronográfnak a számlapján, amelyet csak a 911 GT3-vásárlók rendelhetnek meg.
Mindez remekül hangzik, de a Porsche pontosan tudja, hogy mivel tudja meggyőzni potenciális vevőit: a Nordschleifén tesztelte újdonságát. Az eredményekről ide kattintva olvashatsz.
Ha pedig videón is megnéznéd az autót, kattints ide.