A J. D. Power megbízhatósági felmérésének (Vehicle Dependability Study, VDS) több mint három évtizedes történetében egyszer sem volt még ilyen kiváló az autóipar átlagos teljesítménye, mint most. A piackutató szervezet 33 ezer 251 autóst kérdezett meg 2020 júliusa és novembere között arról, hogy az elmúlt 12 hónap során milyen tapasztalatokat szereztek 2018-as modellévi, annak idején újonnan vásárolt autójukkal kapcsolatban. Míg az iparág átlaga tavaly 134 pont volt (azaz száz autóra átlagosan ennyi meghibásodást jelentettek), idén 121 pontra ugrott az átlag, ráadásul nem egy, hanem négy márka is a 100 pontos álomhatár alatt teljesített.
A Lexus idén visszatért az élre (a japán-amerikai márka az elmúlt tíz évben csak tavaly nem vezette a listát); 100 autóra mindössze 81 meghibásodást jelentettek a tulajdonosok. A luxusautók mezőnyében a Porsche, majd a Cadillac követi a japán gyártót. A tömeggyártókon belüli rangsorban hatalmas hajrával a Kia (97 pont) ugrott az élre, a Toyota megőrizte második helyét, míg a tavalyi győztes Buick visszacsúszott a harmadik (összesített ötödik) helyre.
Az alábbi táblázatból látható, hogy jó pár márka helyezése annak ellenére romlott, hogy pontszámuk javult: ez is azt jelzi, hogy a megbízhatóság terén egyre élesebb a verseny. Egy európai, egy japán, egy amerikai és egy koreai márka teljesítményében és helyezésében is visszaesett. Az elért pontszám egy, míg a rangsorban elért helyezés két márka esetében egyezett meg a tavalyival.
Helyezés 2021 (2020) |
Márka | Pontszám 2021 (2020) |
Pontszám-változás (%) |
1. (2.) | Lexus | 81 (100) | +19 |
2. (4.) | Porsche | 86 (104) | +17,3 |
3. (13.) | Kia | 97 (132) | +26,5 |
4. (5.) | Toyota | 98 (113) | +13,3 |
5. (3.) | Buick | 100 (103) | +2,9 |
5. (12.) | Cadillac | 100 (131) | +23,7 |
7. (13.) | Hyundai | 101 (132) | +23,5 |
8. (1.) | Genesis | 102 (89) | -14,6 |
9. (7.) | Lincoln | 106 (119) | +10,9 |
10. (17.) | Acura | 108 (139) | +22,3 |
10. (8.) | BMW | 108 (123) | +12,2 |
12. (8.) | Chevrolet | 115 (123) | +6,5 |
13. (20.) | Mitsubishi | 116 (146) | +20,5 |
14. (11.) | Mazda | 121 (130) | +6,9 |
Iparági átlag | 121 (134) | +9,7 | |
15. (22.) | Mercedes-Benz | 122 (152) | +19,7 |
16. (19.) | Ram | 123 (140) | +12,1 |
17. (25.) | Dodge | 125 (158) | +20,9 |
17. (21.) | Mini | 125 (147) | +15 |
17. (23.) | Subaru | 125 (154) | +18,8 |
20. (15.) | Audi | 127 (136) | +6,6 |
21. (15.) | Nissan | 128 (136) | 5,9% |
22. (10.) | Ford | 130 (126) | -3,2% |
23. (24.) | Infiniti | 137 (155) | 11,6% |
24. (26.) | Jeep | 141 (159) | 11,3% |
25. (28.) | GMC | 143 (162) | 11,7% |
25. (29.) | Volvo | 143 (185) | 22,7% |
27. (17.) | Honda | 145 (139) | -4,3% |
28. (6.) | Volkswagen | 163 (116) | -40,5% |
29. (31.) | Chrysler | 166 (214) | 22,4% |
– (-) | Tesla* | 176 (-) | – |
30. (30.) | Jaguar | 186 (186) | 0,0% |
31. (-) | Alfa Romeo | 196 (-) | – |
32. (32.) | Land Rover | 244 (220) | -10,9% |
A felmérésben csak olyan típusok vehettek részt, amelyekről legalább száz különböző véleményt kaptak a résztvevőktől az elemzők, és csak azok a márkák szerepelnek a listán, amelyekre vonatkozóan az Egyesült Államok mind az ötven tagállamában gyűjthetett adatot a J. D. Power. Ezért nem értékelték a Fiat teljesítményét (tavaly 160 hibaponttal a 27. volt), és ezért nem rangsorolták a Teslát, amely 15 tagállamban nem engedélyezte, hogy a kutatók felvegyék a kapcsolatot a márka ügyfeleivel.
Az elektromos autókat gyártó márka pontszáma így annak ellenére sem tekinthető hivatalosnak, hogy kellő mennyiségű mintát elemezhettek. Arra azonban alkalmas, hogy „versenyen kívül” jelezze, hol tart a megbízhatósági versenyben az innovatív autógyártó, a nem túl előkelő 30-ik helyre került a 32-es listán. A Tesla esetében nem az a gond, hogy villanyautókat gyártanak – amint a J. D. Power autóipari minőségért felelős alelnöke, Dave Sargent megjegyezte, az elektromos hajtáslánc a márka legnagyobb erősségének számít –, hanem, hogy nem rendelkeznek általános autógyártási gyakorlattal, így továbbra is alapvető minőségi problémákkal kell megküzdeniük a Tesla-tulajdonosoknak.
Noha a nyolc vizsgált kategória mindegyikében fejlődést mutatott az iparág, továbbra is a multimédiás és infotainment rendszerek (audio, kommunikáció, navigáció) okozzák a legtöbb bosszúságot az ügyfeleknek.
Nemcsak márkánként rangsoroltak, hanem az egyes kategóriákban is győztest hirdettek a J.D. Power szakemberei. A Toyota, a Kia és a Chevrolet három-három, a Lexus két kategóriagyőzelemmel zárta a megmérettetést. Külön említést érdemel a Porsche 911, mint a felmérés abszolút legmegbízhatóbb típusa: mindössze 57 pontja példátlanul alacsony!