A Gordon Murray Automotive bemutatta a T.50 szupersportkocsi versenypályára optimalizált kiadását. A korábban már beharangozott modellt a két éve elhunyt Niki Laudáról nevezték el, és a legendás versenyző születésnapján, február 22-én leplezték le.

Az autón több száz alkatrészt cseréltek le, képességeiről pedig mindennél jobban mesél két sarokszám: a 4.0 V12-es szívómotor teljesítményét 650-ről 725 lóerőre növelték, míg a jármű teljes tömege 980-ról 852 kg-ra csökkent.

Méltó emléket állít Laudának a róla elnevezett versenyautó 1

A motor maximális fordulatszáma (12 100/perc) nem változott; az extra teljesítmény elsősorban annak a túlnyomásos légbevezető rendszernek köszönhető, amely a tetőn kialakított kürtőn keresztül visz levegőt a motorhoz.

Szintén új a hatfokozatú, szekvenciális sebességváltó. Belső komponenseit könnyítették, áttételezését pedig 320-330 km/óra körüli végsebességre hangolták. Kívánságra rövidebb végáttétellel is szállítják majd az autót: ilyenkor a végsebesség 275 km/órára csökken, viszont robbanékonyabb lesz az autó.

Méltó emléket állít Laudának a róla elnevezett versenyautó 25

A Mester: Gordon Murray

A T.50 aerodinamikai adottságai sem mindennapiak, a T.50s Niki Lauda azonban ezen is túltesz. A hátsó szárnyat Murray 1983-as F1-es versenyautójáról mintázták, egy sor további elemet építettek be, illetve optimalizáltak, valamint a 400 mm-es ventilátor köré épülő csomagból kivették a kis légellenállású üzemet. A csapat a fejlesztés során 1,9 tonnás leszorítóerőt ért el, ám ezt túlzásnak érezték, így végül maradt az 1500 kg, ami szintén embertelen.

A futómű – beleértve a kormányművet és a fékeket is – ugyanaz, mint az utcai verzión, ám a beállításokat módosították, a szabad hasmagasság csökkent (elöl 87, hátul 116 mm).

Méltó emléket állít Laudának a róla elnevezett versenyautó 26

A pilótafülkéből kidobták a jobb hátsó utasülést; ennek helyén a tűzoltó-berendezés, a lábterében pedig egy függőleges kezelőpanel kapott helyet. Külön kérésre a bal hátsó utasülés is kiszerelhető, ha a vevőnek fontosabb a tömegcsökkentés, mint hogy alkalmanként magával vigyen valakit. A kormánykerékről állítható a kipörgésgátló, innen kapcsolható a rajtautomata és a sebességváltó üres fokozata, valamint ide építették be a kétirányú rádió adóvevő kapcsolóját.

Ha azt gondoltad, a T.50-es drága és ritka, nem láttad a T.50s Niki Laudát. A versenyautó mindössze 25 példányban készül majd, miután legyártották a 100 darab T.50-est. A nettó ár az utcai változat másfélszerese: 3,1 millió angol font, azaz nagyságrendileg 1,23 milliárd forint.

Méltó emléket állít Laudának a róla elnevezett versenyautó 27

Gordon Murray és Niki Lauda közös története egészen régen kezdődött. Közösen ugyan nem értek el sok sikert, de amit igen, az bevonult a Forma-1 történetébe: a dél-afrikai tervezőzseni által megálmodott Brabham BT46B versenygép egyetlen F1-es futamon, az 1978-as Svéd Nagydíjon vett részt, az osztrák pilóta pedig meg sem állt vele a dobogó legfelső fokáig. Korának egyik leginnovatívabb autója volt, melynek hátsó részére egy hatalmas ventilátort szereltek: ez szinte odaszívta az autót az aszfalthoz, így a kanyarokban nem volt riválisa a modellnek. A rendszer akkora előnyt jelentett, hogy többet nem is használták – ha folytatják a versenyzést az autóval, valószínűleg betiltották volna azt. A BT46B ikonikus ventilátorának formája visszaköszön a szupersportautón is.

Méltó emléket állít Laudának a róla elnevezett versenyautó 28

A Brabham BT46B