Az, hogy nagyobb lesz az új Fabia, független a padlólemeztől. Az viszont, hogy biztonságosabb, jobban vezethető és okosabb, az újonnan alkalmazott MQB-A0 padlólemez hozománya. Ezt a platformot alkalmazza az egy számmal nagyobb Scala (és a Kamiq) is, így szolgáltatásaiban várhatóan ehhez zár majd a Fabia – azt már most is tudjuk, hogy LED-es fényszórókat és digitális műszerfalat kap.
új Škoda Fabia |
jelenlegi Škoda Fabia |
Škoda Scala |
Škoda Kamiq |
|
Hosszúság [mm] |
4107 | 3997 | 4362 | 4241 |
Szélesség [mm] |
1780 | 1732 | 1793 | 1793 |
Magasság [mm] |
1460 | 1467 | 1471 | 1531 |
Tengelytáv [mm] |
2564 | 2470 | 2649 | 2651 |
Nyomtáv elöl [mm] | 1525 | 1463 | 1531 | 1531 |
Nyomtáv hátul [mm] | 1509 | 1457 | 1516 | 1516 |
Csomagtartó [l] |
380 / 1190 |
330 / 1150 |
467 / 1410 |
400 / 1395 |
Motorból csak benzines lesz, egyelőre sem G-Tec gázüzemű, sem hibrid vagy akár mild hibrid hajtáslánc nem kerül a Fabiába. Az 1,0 literes alapmotor központi befecskendezéssel 65 lóerőt ad le, öttel többet, mint a jelenlegi belépő erőforrás. Ugyanez a háromhengeres motor 80 lóerős kivitelben is elérhető lesz, de a legnagyobb forgatónyomaték itt is 95 Nm. A blokk közvetlen befecskendezéses kivitelben 95 vagy 110 lóerőre, 175 vagy 200 Nm-re képes. A gyengébbik ugyanúgy ötfokozatú kéziváltót kap, mint az MPI motorok, míg a nagyobb teljesítményű hatfokozatú kézi helyett hétfokozatú DSG váltóval is elérhető. A csúcson a másfél literes, négyhengeres TSI erőforrás 150 lóerős, 250 Nm-es változata áll, amely kizárólag hétfokozatú duplakuplungos sebességváltóval társítható.
Motorok és méretek: régen itt meg is állhattunk volna egy kisautó tárgyalásánál. A Fabia azonban többet tud ennél: közegellenállási együtthatója például a jelenlegi 0,32-ről a kategóriában eddig ismeretlen 0,28-ra csökkent, azaz csendesebb, stabilabb és takarékosabb lesz az autó. A légellenállás csökkentéséhez a modern számítógépes modellezés mellett a Fabiánál először speciális betéteket szereltek a keréktárcsákba, alaposan leburkolták a fenéklemezt, és a karosszéria több pontján apró légterelő elemekkel bontották meg a légörvényeket. Adu ászként bevetették a lamellával lezárható légbeömlőt is: amikor nem igényel intenzív hűtést a motor, kevesebb levegőt vezetnek át a hűtőradiátoron. Csak ez az egy megoldás akár 0,2 l/100km fogyasztás-csökkenést hozhat 120 km/óránál.
Említettük a biztonságot: a szilárdabb padlólemez mellett akár kilenc légzsák, felső bekötési ponttal is rendelkező Isofix gyerekülés-aljzatok, valamint egy sor elektronikus vezetőtámogató funkció került a kocsiba. Rendelhető adaptív tempomat, sávban tartó funkció, automatikus vészfékezés, jelzőtábla-felismerés, holttér-felügyelet és parkolórobot is.
Ennyi modern funkció után a Škoda akár el is engedhette volna a védjegyévé vált ’Simply Clever’ ötletes apróságokat, de nem tette: összesen 43 ilyen használatkönnyítő funkciót találunk a fedélzeten, ebből tizenhárom új. Töltőcsatlakozót kapott a visszapillantó tükör, így nem kell a műszerfalról táplálni a navigációs rendszert, okostelefont vagy fedélzeti kamerát. A hátsó utasok külön zsebecskébe helyezhetik telefonjukat, az első utasülés támlája ledönthető, a kalaptartó alatt tárolórendszert találunk.
A legfontosabb információt sajnos nem árulta el a Škoda: továbbra sem tudjuk, mikor érkezik a vadonatúj Škoda a piacra; csak annyit a biztos, hogy még idén megláthatjuk teljes, végleges formájában.
Az alábbi videón mozgásban is megcsodálhatod a Škoda-színű álcázófóliába burkolt Fabia-prototípust: kattints a képre, és indul a film.