Felgyorsítja szoftverorientált mobilitási szolgáltatóvá alakulását a Volkswagen – tudatta a Vezessnek is eljuttatott közleményében a wolfsburgi márka.
A Volkswagen még 2016-ban indította el a TRANSFORM 2025+ stratégiát, amivel elmondása szerint „az eddigi legmélyebbre ható átalakulását és az iparág legnagyobb e-offenzíváját kezdte meg”. Ennek felgyorsítása érdekében három stratégiai értékteremtő tényezőt követ: ezek a márkaérték, a skálázható platformok, illetve az értékes vállalat.
A megfelelő skálázás révén a szoftver járműbe történő integrációja és a digitális ügyfélélmény fontos és alapvető kompetenciává válik. Az adatalapú üzleti modellekkel új ügyfélcsoportokat kíván megszólítani, illetve további bevételi forrásokat teremt a Volkswagen. Ehhez fejleszti ki az ügyfélközpontú digitális ökoszisztémát, amelynek éllovasa az ID.-család lesz. A gyártó megalapította az ID.Digital projektcsapatot is, amely 2021 nyarától 12 hetes ciklusokban készíti elő a távol szoftverfrissítéseket.
„Így a jármű teljes élettartama során folyamatosan naprakész marad, az új funkciók pedig még jobbá teszik” – húzza alá a Volkswagen közleménye. Reményei szerint a következő két évben egy félmilliónál is több járműből álló, teljesen hálózatba kapcsolt flotta alakul majd ki, az ezen keresztül érkező, közvetlen ügyfélvisszajelzéseket pedig új funkciókká fejlesztheti.
Elképesztő beruházással pörgetné fel a villanyautó-piacot a Volkswagen
Nagyjából 16 milliárd eurót fektet be 2025-ig az e-mobilitás, a hibridizáció és a digitalizáció jövőtémáiba a Volkswagen, ami – mostani árfolyamon – közel 5,9 billió (!) forintnak felel meg. A beruházás méretére tekintettel az ACCELERATE stratégiával fokozza tovább a hatékonyságot: 2023-ig elérné a megcélzott, legalább hatszázalékos működési eredményt, majd azt követően fenntartható módon megőrizné. Ennek érdekében állandó költségeit 5%-kal csökkenti, gyárai éves termelékenységét viszontugyanennyivel növeli, az anyagköltségeket pedig 7%-kal optimalizálja.
Globális e-offenzívájának felgyorsításával 2030-ra a tisztán elektromos járművek európai értékesítésének arányát 70% fölé tornázná, ami az eddig kitűzött célnak a duplája.
Ezt úgy érné el a Volkswagen, hogy minden évben legalább egy akkumulátoros elektromos járművet fog bemutatni.
A márka terveiből kiderül: a sort 2021 első félében az összkerékhajtású ID.4 GTX1 nyitja, amelyet a második félévben a sportos ID.51 követ. Ősszel az ID.6 X / Cross1 révén egy hétüléses elektromotoros szabadidő-autó érkezik a kínai piacra. Az ID.32 alatti, 20 ezer euró – jelenlegi árfolyamán 7,3-7,4 millió forint – körüli alapárú villanyautó terveit két évvel korábban, már 2025-ben megvalósítják.
A Volkswagen folyamatosan optimalizálja az MEB villanyautó-platformot a gyorsulás, a töltési teljesítmény és a hatótávolság tekintetében. A nagy teljesítményű, teljesen elektromos építőkészlet következő generációját pedig a Scalable Systems Platform (skálázható rendszerek platformja) képviseli majd, ami lapos járművekhez készül. Ezt először a vállalat Trinity nevű kiemelt projektjében vetik majd be, 2026-ban.
Még nem lehet elengedni a belső égésű motorokat
Az e-offenzíva mellett belső égésű motorral szerelt flottáját is továbbfejleszti a Volkswagen.
Ezért minden alaptípus – így például a Golf, a Tiguan, a Passat, a Tayron és a T-ROC – kap majd még egy utódot.
Ralf Brandstätter, a Volkswagen Személyautók márka igazgatótanácsának elnöke ugyanakkor hangsúlyozta, hogy ezeknek a belső égésű motoroknak viszont már a lehető leghatékonyabbnak kell lenniük, ezért a következő generációs típus megkapják a legújabb hálózatról is tölthető hibridrendszert, amivel akár 100 km-t is meg lehet tenni elektromosan.
Trinity: belépő az önvezetésbe
A Volkswagen minden jövőbeni terve a Trinity (jelentése: háromság) projektben összpontosul, ami 2026-ban már jármű formájában materializálódna. A kezdetektől fogva az önvezetés 2-es szintjét meghaladó képeségekkel érkezik, amely később négyes szintre bővül majd. A jármű műszaki tartalmával, az üzleti modell 2.0 segítségével és a wolfsburgi központi gyár új termelési megközelítéseivel is új mércét állít majd.
Megítélése szerint a ma nagyjából évi hatmillió eladott járművel a Volkswagen biztosítja azt a mennyiséget, ami szükséges az igényes önvezető rendszerek fejlesztéséhez és világszintű bevezetéséhez, 2026-tól pedig vezető szerepet szánnak a Trinitynek a konszernen belül. A teljes mértékben hálózatba kapcsolat járműveivel egy több milliós nagyságrendű öntanuló rendszert épít majd ki, amin keresztül a járművek folyamatosan adatokat cserélnek egymással (pl. közlekedési helyzetről, akadályokról, balesetről).
A nyitókép illusztráció.