2020-ban közel négyezerrel kevesebben haltak meg az uniós utakon, mint az azt megelőző év folyamán. A halálos balesetek számának csökkenését a koronavírus-járvány következtében visszaesett forgalom okozhatta.
A járvány hatására a kerékpározás népszerűsége jelentősen megnőtt, s ez jelentős pozitív hatást gyakorolhat a levegőminőségre és az éghajlatváltozásra, ugyanakkor új közúti biztonsági kihívásokat is teremthet. A városi területeken bekövetkezett halálos kimenetelű közúti balesetek mintegy 70 százaléka veszélyeztetett úthasználókat érintett, köztük gyalogosokat, motorosokat és kerékpárosokat.
Tavaly 18 EU-s tagállamban minden eddiginél alacsonyabbra csökkent a halálos balesetek száma. Ezek közé tartozik Magyarország is, ahol 2019-hez képest 25 százalékkal kevesebb, egymillió főre vetítve 46 ember életét követelték közúti balesetek. Az elmúlt évtizedet vizsgálva a közúti balesetek halálos áldozatainak száma 39 százalékkal csökkent az országban. Az EU egészében 2010 és 2020 között 36 százalékkal esett vissza a közúti halálesetek száma.
Húszszázalékos, illetve annál nagyobb csökkenést Magyarország mellett Belgiumban, Bulgáriában, Dániában, Spanyolországban, Franciaországban, Horvátországban, Olaszországban, Máltán és Szlovéniában jegyeztek fel. Ezzel szemben öt tagállamban, Észtországban, Írországban, Lettországban, Luxemburgban és Finnországban nőtt a halálesetek száma.
A jelentésben megjegyezték, hogy az Európai Uniónak még nem sikerült teljesítenie az előző évtizedre kitűzött célját, vagyis azt, hogy felére csökkentse a halálesetek számát. A célkitűzést egyedül Görögország (54 százalék) teljesítette, amelyet Horvátország (44 százalék), Spanyolország (44 százalék), Portugália (43 százalék), Olaszország (42 százalék) és Szlovénia (42 százalék) követett.
A közúti közlekedés szempontjából továbbra is az EU a világ legbiztonságosabb térsége. Amíg az unióban egymillió lakosra mindössze 42 közúti haláleset jut, addig a világátlag a 180-at is meghaladja.