Baleset esetén a kötelező és casco biztosító is figyelembe veszi a jármű műszaki állapotát. Ha a vizsgálat során kiderül, hogy az autó elhanyagolt műszaki állapotban volt és ez idézte elő a balesetet, akkor a kgfb-törvény alapján a kgfb biztosító visszkeresettel élhet az okozó felé – azaz a károsultnak kifizetett kártérítési összeget, vagy annak jelentős részét behajthatja a baleset okozóján – derül ki a CLB biztosítási alkusz összeállításából.

A casco biztosító pedig ugyanilyen elhanyagolt műszaki állapot esetén mentesülhet a kárfizetési kötelezettség alól, vagyis elutasíthatja a kártérítési igényt. Elhanyagolt műszaki állapotnak az számít, ha olyan műszaki hibából következett be a baleset, ami miatt a jármű a műszaki vizsgán se menne át, többek közt:

  • futóműhiba,
  • kopott gömbcsukló,
  • kormánymű meghibásodása,
  • elégtelen fék,
  • az engedélyezettnél nagyobb mértékű gumiabroncskopás.

Egy példa: a jármű balesetet okozott, majd a műszaki állapot felmérése során kiderült, hogy a gumi túlságosan kopott volt, és ez közvetlen előidézője volt a balesetnek. A casco biztosító elhanyagolt műszaki állapotra, illetve szakszerűtlen üzemeltetésre hivatkozva elutasította a kártérítési igényt.

Mindent bukhatsz, ha rossz állapotú autóval okozol balesetet 1

Jól látható, hogy van olyan rész, ahol gyakorlatilag nincs a gumiabroncsnak profilmélysége

A műszaki vizsgán a felmerülő hibákat háromféle kategóriába sorolják: kisebb hibák esetén a jármű még átmegy a vizsgán, komolyabbnak minősülő hiba esetén a jármű forgalmi engedélyét azonban csak két hónappal hosszabbítják meg, ezután újra kell vizsgáznia. A legsúlyosabb, veszélyes hibák esetén pedig a jármű nem megy át a vizsgán – az ilyen súlyos hibákat veszik figyelembe a biztosítók is.

A jelenlegi járványhelyzetben fontos tudnivaló, hogy a szabályozások a veszélyhelyzet idején lejárt műszaki vizsgák érvényességét meghosszabbították a veszélyhelyzet lejártát követő 60. napig, tehát ennyi idő van pótolni. Ha azonban a járművel balesetet okoznak, a biztosítók ugyanúgy vizsgálni fogják a műszaki állapotát, és az elhanyagolt állapot visszkeresetet (kgfb) vagy elutasítást (casco) eredményezhet, ezért nem javasolt a vizsga halasztása.

Magyarországon a szabályok nem teszik kötelezővé az évszaknak megfelelő gumi használatát, de ha nem az útviszonyoknak megfelelő gumik miatt történt baleset, megint csak azt lehet elmondani: az okozó kgfb biztosítója visszkeresettel élhet, casco biztosítója pedig elutasíthatja a kártérítést. A fentebb hozott példából pedig azt a tanulságot is le lehet vonni, hogy nem csak az évszaknak megfelelő gumi megléte fontos, hanem azok állapotát is ellenőrizni kell.