A korábbi előzetes kedvcsináló után leleplezte a 812 Superfast minden részletében továbbfejlesztett változatát a Ferrari. A 812 Competizione mindent jobban csinál, mint az alapmodell.
Kezdetnek a Ferrari szinte teljesen átépítette többszörösen díjnyertes 6.5 V12 szívómotorját. Titán hajtókarokat építettek be, a dugattyú csapszegeket és a szelepemelő himbákat gyémánt keménységű bevonattal látták el, valamint kiegyensúlyozták és könnyítették a főtengelyt. Lerövidítették és fokozatmentesen szabályozhatóvá tették a szívócsövet, módosították az égésteret, és csökkentették a belső súrlódásokat – utóbbi érdekében terhelésfüggő olajszivattyút és csökkentett viszkozitású olajat alkalmaztak.
A szelepek emelését megnövelték, a befecskendezés vezérlését finomították, a gyújtást pontosabban felügyelik és vezérlik. Az eredmény egy rendkívül fordulatszáméhes motor, amely 9500/percnél szabályoz le, és közben folyamatosan egyre erősebben húz. A csúcsteljesítmény 800-ról 830 lóerőre emelkedett, a maximális forgatónyomaték 692 Nm 7000/percnél.
Mivel nem tudták elkerülni a benzin koromrészecske-szűrő beépítését, a mérnökök új végcsövet szereltek be, így megmaradt a kívánatos kipufogóhang. Szintén az emissziócsökkentést szolgálja a start-stop rendszer, illetve a részterhelésen aktiválódó motorvezérlési sémák, amelyek a hangzást fenntartva is képesek csökkenteni a károsanyag-kibocsátást. Ez az ökofunkció kikapcsolható.
A váltó hétfokozatú duplakuplungos, 5%-kal rövidebb kapcsolási időkkel, de változatlan áttételekkel – a magasabb maximális fordulatszámnak köszönhetően így még sportosabban kapcsol a váltó.
A hűtőrendszert a nagyobb terheléshez méretezték. A Ferrari történetében először egyetlen elülső légbevezetőt alkalmaztak, amelyen keresztül a lehető legtöbb levegő áramlik a hűtőrendszer felé: ez, valamint az átdolgozott hűtőkör 10%-kal jobb hűtési hatásfokot eredményezett.
A módosított motorban akár 30%-kal nőtt az olajáramlás, illetve javult az autó hossz- és oldalirányú gyorsulása, így a kenési rendszert is átdolgozták. Az új rendszer egy kilogrammal még könnyebb is lett, így az extra teljesítmény ellenére a 812 Competizione igényli a legkisebb olajtöltetet a V12-es modellcsaládban, ami tovább csökkenti a menetkész tömeget.
A 812 Competizione (kupé) és a 812 Competizione A (targa) aerodinamikájának a kidolgozásakor a motor extra hőelvezetési igényét is figyelembe kellett venni. Ezt szolgálja a fent már említett, egyetlen elülső légbevezető nyílás, valamint a motorházfedélen és a kerékdobokon kialakított kivezető rostélyok. Az előbbit egyetlen, széles résként valósították meg, szénszálas merevítője egyben fontos stíluselem is.
A kilépő nyílások megformálása során arra is ügyeltek, hogy a forró levegő leszerelt tető esetén elkerülje a Competizione A nyitott utasterét. Mivel ezek a megoldások hatékonyan csökkentik a hőt, a fenéklemezen minimalizálhatták a légcserenyílások számát, és javíthatták az aerodinamikát. A 812 Competizione hűtőköre 10 százalékkal hatékonyabb, mint a 812 Superfast alapmodellé.
A fékek is extra hűtési igényt jelentettek; a mérnökök teljesen átdolgozták az erre szolgáló légbevezetési rendszert, amely az SF90 Stradale fedélzetén debütált. A fékek üzemi hőmérséklete 30 °C-kal alacsonyabb, mint a 812 Superfast esetében, ami még versenypályán is egyenletes teljesítményt és fékpedál-érzetet eredményez, ráadásul 1,8 kilóval csökkentették a rendszer tömegét.
Az átdolgozott fékhűtő rendszer révén a tervezőknek több helye volt kialakítani a leszorítóerőt generáló elemeket, így a különböző aerodinamikai megoldások szignifikáns javulást hoztak ezen a téren. Nem változtatták meg a 812 Superfast elülső diffúzorát, amely 250 km/óránál kinyit, és a leszorítóerőt csökkentve lehetővé teszi a csúcssebesség elérését.
Feltűnően más a 812 Competizione farkialakítása: eltér a kipufogó elhelyezése, a diffúzor kialakítása, más a légterelő pozíciója és mérete, a hátsó szélvédőt örvénygeneráló panel váltotta ki, és más a lökhárító is. A dupla kerek végcső helyébe oldalanként egy-egy, szögletes gázkivezetés kerül, így megnövelhették a diffúzor felületét, ráadásul a kipufogógázokat úgy tudják elvezetni, amivel tovább fokozható a szívóhatás, azaz a leszorítóerő. További aerodinamikai finomságként a hátsó lökhárító sarkain három-három vízszintes rés tereli felfelé a levegőt.
A Ferrari 812 Competizione részletes műszaki adataiért kattints ide.
A hátsó szélvédő helyébe szerelt aerodinamikai panel nem elérhető a 812 Competizione A esetében, ezért a B-oszlopok között átkötő elemet alkalmaztak: ez ugyanúgy tereli a szélesebb, magasabb hátsó spoilerre a levegőt, mint a kupé hátsó szélvédője, ráadásul a nyitott karosszéria légellenállását is csökkenti. További részletekkel akadályozták meg a nyitott tetőnél jelentkező dübörgést.
A 812 Competizione menetdinamikáját innovatív megoldások hosszú sorával javították, az elsőként alkalmazott összkerékkormányzástól kezdve a legújabb generációs SSC rendszer alkalmazásán át az egyedileg fejlesztett Michelin Cup2R abroncsokig.
A négykerék-kormányzás különlegessége, hogy a két hátsó kereket nem együtt, hanem külön-külön fordítja el a rendszer, így gyorsabban reagálnak a működtetők. A hátsó kerekek bekormányzásával minden helyzetben optimális tapadást és pontos kormányzást érnek el. Az új futómű-geometriához hangolták az oldalirányú kúszást szabályozó SSC rendszert, amely ezzel hetedik generációjába lépett.
A 812 Competizione összesen 38 kilóval könnyebb, mint a 812 Superfast: ezt a hajtáslánc (lásd titán hajtókarok stb.), a futómű és a karosszéria burkolóelemek módosításával érték el. A lökhárítók, a hátsó szárny és a légbeömlők mind szénszálas kompozitból készülnek, ahogy az utastérben sem spóroltak a karbonnal. A hangszigetelő anyagok mennyiségét is csökkentették, a keréktárcsák könnyített, kovácsolt darabok. V12-es Ferrarihoz első ízben rendelhetők opciós karbon keréktárcsák, amelyek összesen 3,7 kiló megtakarítást eredményeznek.
Az utastér az első pont, ahol nincsenek érdemi változások a 812 Superfasthoz képest. Az ajtópanelt átdolgozták, így könnyebb és légiesebb lett, illetve a sebességváltó kezelőfelületén visszahozták a H-sémát, ami persze csak játék, de jól néz ki.
Videón is megnéznéd a Ferrari 812 Competizione párost? Kattints ide a dinamikus és statikus felvételekért!
Figyelmet érdemel a Competizione A targa tetejének kialakítása: a hátsó tetőoszlopok rövidebbek, mint a kupénál, így kompaktabbnak hat az autó. A tetőt levéve kiderül a turpisság, a szénszálas bukókeret túllóg az oszlopokon, ám kontrasztos kidolgozásuk miatt extra optikai értékkel bírnak. Maga a tető szénszálas szerkezet, kiemelve egy formázott üregben tárolható.