A tesztek során 12 tonnás terhelést is jelentős alakváltozás nélkül kibírt a Lamborghini saját laboratóriuma által fejlesztett, extrém szilárdságú szénszálas monocoque vázszerkezet. A Huracán GT3 EVO-nál 20 százalékkal nagyobb torziós merevségű struktúra a több mint húsz statikus és dinamikus vizsgálat után megszerezte az FIA tanúsítványát, ám az Essenza SCV12 ennek ellenére nem fog versenyezni: az autót kifejezetten nem kompetitív pályahasználatra – magyarul rekreációs autóversenyzésre – fejlesztették ki.
Az acél bukókeret nélkül is kellően szilárd szerkezet csak egyike az Essenza SCV12 extrém motorsport-ihletésű ötleteinek: ilyen például a teherviselő elemként beépített sebességváltó is, amelyre közvetlenül rögzítik a felfüggesztést.
A különösen szilárd karbon vázszerkezet persze extra merevítéseket igényelt, a mérnökök így is ezt a (nehezebb) utat választották, mert az acél bukókeret elhagyásával jelentősen csökkenthették az autó tömegét, valamint javították a helykínálatot, ami egy lelkes autóversenyző milliomosoknak szánt autóban fontos szempont.
Az Essenza SCV12 FIA-homológ ülését szénszálas konzolokra rögzítették, jóval alacsonyabban, mint az utcai verzióét. A vezetőt és utasát szénszálas kompozit oldalirányú ütközésvédő elemek óvják – egy átlagos autóban ezek az idomok is acélból készülnek.
Az aerodinamikai csomag végsebességnél 1,2 tonnával préseli az aszfalthoz a 830 lóerős autót, már csak ezért is fontos volt a kiemelkedő torziós szilárdság.
A Lamborghini Essenza SCV12 első példányait idén áprilisban vehették át az ügyfelek, a versenyprogram június végén veszi kezdetét.