A Historic-Eb és a Mitropa Kupa mezőnyével egészül ki a Mercarius Országos Rallybajnokság június 24–26-a között az 54. Mecsek Rallyn, ahol újra több külföldi pilótával kell megküzdenie a magyaroknak.
Tavaly a COVID helyzet miatt elmaradt a Mecsek Rally, így a historic versenyzés iránti rajongók sem élvezhették a szokásos parádés mezőnyt. Idén azonban mindenkit kárpótol a felhozatal, hiszen 49 historic autó fog felsorakozni Pécsen, a Széchenyi téri rajtceremóniára.
Köztük a historic-Eb-n megszokott Porschék és Audi Quattrók, de igazi különlegesség lesz a spanyol Daniel Alonso Ford Sierra RS Cosworth-ja, amely a tuningmestere szerint a modern anyagoknak és minőségbiztosításnak köszönhetően átugorja a kilencvenes évek elején homologizált eredeti autót és nem kevesebb mint 450 lóerővel bír.
De lesz az Eb-mezőnyben Renault R11 Turbo, Opel Kadett C, Volkswagen Golf I, BMW 2002, Volvo 240 és természetesen az elmaradhatatlan észt Kereklámpás Zsiguli is. Villu Mättik talán az utolsó nem magyar versenyző, aki kitartóan ragaszkodik, az amúgy gyönyörű VAZ 2101-eséhez.
A magyar mezőny is érdekes lesz, hiszen Wirtmann Ford Escort Mk II-ese mellett láthatunk Fiat 131 Abarthot, Subaru Legacyt, BMW 320-ast, és ha minden igaz, akkor a tavalyi Nyíregyháza Rally után másodszorra is megcsodálhatjuk a világ egyetlen eredeti állapotában felújított Polonez raliautóját, Kanyik Antal irányításával.
Bár a historic mezőny egy kicsit elviszi az érzelmeket, ne felejtsük el, hogy egyre jobban élesedik a helyzet a Mercarius Országos Rallybajnokságban is. A Mecsek Rallyra újra teljes lesz a mezőny, hiszen vb-s elfoglaltsága miatt a Salgó Rallyt kihagyó norvég Mads Ostberg is visszatér.
A másik külföldi versenyző, Jan Kopecky számára különösen kedves helyszín a hétvégi verseny, hiszen annak ellenére, hogy idén indul először a magyar bajnokságban, Pécsen már van egy győzelme. 2011-ben ugyanis ádáz harcban ő nyerte a Mecsek Rallyt, amely akkor az IRC-sorozat része volt. Nem akármilyen ellenfelet győzött le, hiszen a második helyezett Thierry Neuville azóta a rali-világbajnokság sztárja lett.
Tíz évvel ezelőtt emlékezetesen nagy csatát vívtak, hiszen az utolsó előtti gyorsaságin Kopecky megnyugtató, 8,1 másodperc előnnyel vezetett. Neuville azonban a 17 kilométeres Nyárásvölgyön alaposan lepirított és több mint hét másodpercet faragott hátrányából, de Kopecky így is nyert, 0,8 előnnyel.
Nem ő volt az egyetlen külföldi győztese a magyar bajnokság legnagyobb múltú versenyének, hiszen 1982-ben és ’83-ban a szintén cseh, Skoda gyári versenyző, Vaclav Pech volt a leggyorsabb 130 RS-sel.
A győztesek listáján akad még egy érdekesség. 2011-ben ugyanis két Mecsek Rallyt rendeztek. Az ősszel Kopecky nyerte az IRC-futamot, júliusban azonban rendeztek egy historic-Eb-futamot is, amelyen a rally 1 nem indult, így a verseny abszolút győztese, a historic-Eb-futamot is megnyerő olasz Pierangelo Rossi lett Porschéval.
Kérdés, hogy a hétvégén lesz-e ötödszörre is külföldi győztese a versenynek, vagy a magyarok – Hadik, Csomós, Turán – újra felülkerekednek a vb-menő Ostbergen és Kopeckyn.
Ha pedig az érdekességeknél tartunk. Nagyon kevés magyar raliversenynek van Wikipédia oldala. A Mecsek Rally ezek közé tartozik, de ami még ennél is érdekesebb, hogy három nyelven, spanyolul, franciául és lengyelül is olvashatjuk a verseny történetét, magyar Wikipédia oldala azonban nincs.