Margrethe Vestager, az uniós bizottság digitális korra felkészült Európáért felelős biztosa elismerte, hogy öt autógyártó, a Daimler, a BMW, a Volkswagen, az Audi és a Porsche rendelkezik olyan technológiával, amely az EU-s normák által előírtnál nagyobb mértékben képes csökkenteni a károsanyag-kibocsátást.

Ugyanakkor kiemelte: a gyártók együttműködtek a nitrogén-oxid-tisztítás területén végzett műszaki fejlesztésekben, ezzel elkerülték a versenyt, amely azt szolgálta volna, hogy a technológia minden lehetőségét kihasználva a jogszabályban előírtnál nagyobb mértékben csökkentsék az autók károsanyag-kibocsátását.

A bírság az autógyárak 2009 és 2014 közötti jogellenes magatartását érinti, a gyártók ugyanis ebben az időszakban alkalmazták az úgynevezett AdBlue vagy karbamid adalékanyag felhasználását kipufogógázokhoz keverve, ami által a nitrogén-oxidok a katalizátorokban vízzé és nitrogénné alakulnak.

Amíg a Volkswagennek közel 500 millió eurót, a BMW-nek pedig közel 375 millió eurót kell fizetnie, addig a Daimlernek nem kell bírságot fizetnie, amiért együttműködött az Európai Bizottsággal, és felfedte a kartell létezését. A két megbírságolt vállalat elismerte a kartellt, és beleegyezett a jogellenes magatartás közös rendezésébe – közölte az uniós biztos.

Az Európai Bizottság tájékoztatása szerint az eset nem kapcsolódik a 2015-ben kirobbant dízelbotrányhoz.